1923.

1923.

Beter dan vliegen.

BMW begon als een vliegtuigfabrikant. Maar op het moment dat ze hun eerste motorfiets bouwden, creëerden de ingenieurs een echte mijlpaal: de R 32. Geen fiets met een motor, zoals toen meestal het geval was, maar een geheel nieuw concept voor een motorfiets. Met een uitstekend frame-concept en een motorblok dat echt deel uitmaakte van het ontwerp.

+ Lees verder

1924.

1924.

Remmen. Makkelijker dan ooit.

Bij het begin van de productie van de R39 gebruikt BMW voor de eerste keer een externe voetrem in plaats van de gebruikelijke wigvoetrem om het achterwiel, zodat de rijder nog veiliger en moeiteloos kan remmen.

+ Lees verder

1935.

1935.

Verhoogde rijstabiliteit en comfort.

BMW is ook een pionier als het gaat om veringstechnologie: met het R 12 toermodel en het R 17 sportmodel wordt 's werelds eerste hydraulisch gedempte telescopische vork gebruikt. Het ontlast de gebruikelijke veerbladvorken en levert een belangrijke bijdrage aan verhoogde rijstabiliteit en rijcomfort.

+ Lees verder

1936.

1936.

Intelligente lichgewicht constructie.

Met het R5 (500cc) sportmodel demonstreert BMW voor de eerste keer een conisch getekend ovaal buisframe. Het is een intelligente, lichte constructie. Het nieuwe lasproces dat tegelijkertijd wordt geïntroduceerd voor de productie van het frame, is ook een zeer innovatieve productietechniek die de komende jaren trends zal bepalen. Het voordeel van de lichtgewicht constructie? Hoge flexibiliteit met laag gewicht.

+ Lees verder

1955.

1955.

Hoge rijstabiliteit. Meer comfort.

Een innovatieve swingarm wordt door BMW voor het eerst gebruikt in serieproductie van de R 50 en R 69 modellen. Het zorgt voor een hoge rijstabiliteit met veel rijcomfort dan tot nu toe gebruikelijk was. De optimale weerstand tegen kromtrekken wordt het meest gewaardeerd door zijspanrijders.

+ Lees verder

1960.

1960.

Zonder twijfel de snelste Duitse superbike.

De eerste hydraulische stuurdemper in serieproductie zorgt voor maximale rijveiligheid. Hij is voor het eerst in de R 69 S gemonteerd - de snelste Duitse superbike van die tijd. De stuurdemper kan zelfs bij lagere snelheden worden uitgeschakeld voor een betere wegligging.

+ Lees verder

1961.

1961.

Compleet naar wens: optionele uitrusting en accessoires.  

Voor degenen die hun BMW motorfiets een persoonlijk karakter willen geven, maken de optionele uitrusting en speciale accessoires van BMW Motorrad dit vanaf het begin mogelijk. In de jaren vijftig werden er valbeugels en koffers toegevoegd aan het assortiment - eerst bij de dealers en vanaf 1961 af fabriek. Tegenwoordig kan er een keuze gemaakt worden uit een breed scala aan optionele uitrusting en accessoires om jouw eigen gepersonaliseerde BMW motorfiets samen te stellen.

+ Lees verder

1973.

1973.

Ontwerpicoon met nieuwe technologie.  

De R 90 S krijgt als eerste standaard dubbele schijfremmen op het voorwiel. Tegelijkertijd introduceert BMW het H4-licht in de /6 serie. Dit zorgt voor meer veiligheid in het verkeer.

+ Lees verder

1976.

1976.

De eerste volle kuip in serieproductie.

De R100 RS is de voorloper van een reeks modellen die profiteren van nieuwe bevindingen in de windtunnel op het gebied van aerodynamica. Dit resulteert in 's werelds eerste aerodynamisch geoptimaliseerde volledige kuip voor serieproductie-motorfietsen. De voordelen van lage luchtweerstand en lage druk op de helm worden vooral gevoeld door rijders op lange afstanden.

+ Lees verder

1978.

1978.

De eerste collectie rijdersuitrusting.

Zie er goed uit, zowel op als naast de motorfiets, en rij veilig - dit was in de jaren '70 voor iedereen belangrijk. Dus luidde BMW Motorrad in 1976 in een nieuw tijdperk in met de BMW integraalhelm. In 1978 kwam de eerste volledige rijdersuitrusting als een aanvulling op de markt. De ontwerpers en ingenieurs van BMW concentreren zich vandaag de dag nog steeds op bescherming, veiligheid, functionaliteit en innovatie - in combinatie met een casual look.

+ Lees verder

1979.

1979.

Beter gevoel: verwarmbare handvatten.

Verwarmbare handgrepen waren aanvankelijk een lachertje, maar vandaag de dag zijn ze een onmisbaar element geworden. Ze vergroten immers het rijplezier en de veiligheid, omdat, zoals is bewezen, rijders met warme handen sneller reageren.

+ Lees verder

1980.

1980.

De perfecte combinatie.

De R 80 G/S is de eerste enduro met 2-cilinders en daarmee de grondlegger van een nieuw segment. Vanaf nu vertegenwoordigt de G/S grenzeloos motoravontuur. Hij is achter uitgerust met de eerste enkelzijdige swingarm voor zware motorfietsen. Deze onderscheidt zich met 50% keer de torsiestijfheid in vergelijking met conventionele dubbele achterbrug en hetzelfde percentage gewichtsvermindering. Dat het achterwiel sneller en gemakkelijker kan worden vervangen, blijkt ook een groot voordeel te zijn.

+ Lees verder

1981.

1981.

Twee helmen in een.

's Werelds eerste systeemhelm voor motorfietsen combineert twee eigenschappen: het gemakkelijk te verwijderen kingedeelte maakt het mogelijk om hem als jethelm of integrale helm te dragen. Daarbij zorgt de helm voor een hoog draag- en bedieningscomfort.

+ Lees verder

1986.

1986.

Waterdicht motorpak van textiel.

's Werelds eerste BMW motorpak van Gore-Tex zorgde ongetwijfeld voor opwinding en veranderde het motorrijden radicaal.

+ Lees verder

1987.

1987.

Paralever. De volgende fase in de evolutie van veringstechnologie.

De door BMW Motorrad ontworpen gecombineerde achterbrug - Paralever genaamd - elimineert in essentie de verstorende aandrijfkrachten op de vering en wordt in 1987 gedemonstreerd met de R 80 GS en R 100 GS modellen.

+ Lees verder

1988.

1988.

's Werelds eerste ABS voor motorfietsen.

BMW is de eerste motorfietsfabrikant ter wereld die in 1988 een ABS voor motorfietsen op de markt bracht. Daarmee heeft BMW een nieuwe maatstaf gezet voor de productie van motorfietsen. Vanaf 2013 zijn alle BMW motorfietsen standaard uitgerust met ABS.

+ Lees verder

Primeur: digitaal motormanagement.

De BMW K1 is dankzij zijn aerodynamica al en mijlpaal in de motorfietsconstructie. Daarnaast bevat hij voor het eerst digitaal motormanagement. De Motronic-besturingseenheid combineert de ontstekings- en injectie-elektronica en zorgt zo voor brandstofefficiëntie en het voldoet aan de eisen voor het gebruik van een gereguleerde katalysator.

+ Lees verder

1990.

1990.

Baanbrekende milieutechnologie voor motorfietsen.

De geregelde driewegkatalysator kon in eerste instantie als optie worden besteld op K-modellen met digitaal motormanagement. BMW biedt als eerste ter wereld een geregelde katalysator voor motorfietsen. Vanaf 2000 is het volledige BMW Motorrad modelgamma standaard uitgerust met een geregelde katalysator.

+ Lees verder

1993.

1993.

Kortere remweg.

De BMW R 1100 RS is de eerste in serie geproduceerde motorfiets met Telelever-voorwielophanging in combinatie met een Paralever swingarm achter. Hier werkt de Telelever als een mechanisch anti-duiksysteem en biedt optimale grip, zelfs bij volledig remmen. In combinatie met ABS worden de remweg opnieuw aanzienlijk verkort.

+ Lees verder

1998.

1998.

's Werelds eerste dubbele koplamp met ellipsoïde technologie. 

's Werelds eerste dubbele koplamp met ellipsoïde technologie in serieproductie van motorfietsen zorgt voor een betere verlichting van de weg.

+ Lees verder

2004.

2004.

Het eerste elektronische rijwielgedeelte.

Electronic Suspension Adjustment (ESA) is een elektronische innovatie voor in seriegeproduceerde BMW motorfietsen. Het werd voor het eerst toegepast op de K 1200 S en is vandaag de dag verkrijgbaar op de meeste twee-, vier- en zescilinder modellen. Met ESA kan je de vering met een druk op de knop elektronisch aanpassen, afhankelijk van de situatie en de beladingstoestand. Ideaal voor verschillende rijstijlen. ESA biedt rijders perfecte veringskarakteristieken, geoptimaliseerde prestaties en het hoogste niveau van rijveiligheid.

+ Lees verder

2005.

2005.

Perfect verbinding.

De CAN-bus technologie, gecombineerd met het BMW Motorrad Single-Wire-System (SWS), is een concept voor gegevensverbindingen dat slechts één enkele kabel vereist. Een voordeel ten opzichte van punt-naar-punt-verbindingen is aanzienlijk meer functionaliteiten met aanzienlijk minder bekabeling. Andere voordelen van digitaal dataverkeer zijn gewichtsbesparing, hoge interferentie immuniteit, volledige diagnosemogelijkheden en meer informatie voor de rijder.

+ Lees verder

2010.

2010.

Adaptieve koplamp.

BMW is de eerste motorfietsfabrikant ter wereld die een adaptieve koplamp speciaal voor motorfietsen af fabriek aanbiedt. Met andere woorden: het licht dat motorrijden veiliger maakt in de schemering of 's nachts, door de weg en de bochten te verlichten.

+ Lees verder

2014.

2014.

De eerste elektrische maxi-scooter.

Met de BMW C evolution kan je de stedelijke mobiliteit van de toekomst ervaren - zonder compromissen te hoeven sluiten. Deze elektrische maxi-scooter verenigt duurzaamheid, dynamiek en wendbaarheid. De krachtige, volledig elektrische aandrijving brengt je snel naar je bestemming, zonder emissie of geluid. Maximale prestaties, milieuvriendelijkheid en innovatieve technologie - de C evolutie is gebouwd voor compromiloos rijplezier.

+ Lees verder

Veiligheid 360°.

Veiligheid vraagt om daden.

Lees verder

Techniek in detail.

Uitleg over de techniek van BMW Motorrad.

ONTDEK MEER
Meer verhalen die interesaant voor je kunnen zijn.