Category:
Alles
Sport
Roadster
Heritage
Tour
Adventure
Urban Mobility
De kilometervreter.
Brian Tinkler rijdt veel.
<p>Patsers. Voor dat slag van motorrijders heeft Brian het niet. "Ze stellen zich gewoon aan als je het mij vraagt", aldus de 60-jarige gepensioneerde uit Zuid-Californië. Hij pocht alvast niet met zijn rijskills en hoeft niet op te scheppen over wat hij allemaal kan. Brian praat eigenlijk helemaal niet over rijden. Hij doet het gewoon. "De rit, daar gaat het om", vindt hij. Bij voorkeur wel een snelle rit. </p>
Altijd onderweg.
Hing Yeung heeft 12 motorfietsen.
<p>Op uw plaatsen, klaar voor avontuur...en start! Als het aan Hing lag zou hij altijd op de baan zijn. Reizen, reizen en nog eens reizen. Op een van zijn 12 motorfietsen. Verrassend is het niet: Hing voelt zich overal thuis, hij staat altijd open voor alles. Hij werd geboren in Hong Kong, groeide op in Nederland en woont en werkt nu in Long Beach, Californië. </p>
Een moeder met een verhaal.
Jennifer McCan krijgt een kick van rijden.
<p>Jennifer had er genoeg van. Altijd achterop zitten op een motorfiets, het is gewoon haar stijl niet. Ze is een vrouw van de actie. Ze doet de dingen op haar manier. Een paar jaar geleden besloot ze in een opwelling om haar rijbewijs te halen, zodat ze zelf op de motorfiets kon kruipen waar en wanneer ze daar zin in had. Ze heeft ook graag af en toe wat tijd voor zichzelf - helemaal in haar eentje. Stoppen waar ze wil. Even ontsnappen van telefoontjes, technologie en werk. </p>
Geen oude knar.
Kelsey Coppetti houdt van de frisse wind in de haren en de vrijheid op de baan.
<p>Het begon allemaal met een inzicht. Kelsey woonde nog in San Francisco toen ze merkte dat steeds meer vrouwen met de motorfiets reden. De tijd dat enkel mannen de stad doorkruisten op twee wielen leek helemaal vervlogen. Maar waarom had zij dan nog geen motorfiets? Het plan om er eentje te kopen zou haar niet meer loslaten. </p>
Als de gesmeerde bliksem.
Nick Huber is een snelheidsfreak.
<p>Zijn kindjes zijn BMW-classics. Hij vindt altijd wel een momentje om lekker te cruisen. Hij stopt bij een gezellig restaurantje, parkeert zijn motorfiets voor het raam en verorbert een hamburger terwijl hij liefdevol naar zijn trouwe metgezel kijkt. Maar Nick houdt er ook graag de vaart in en heeft al op heel wat motorfietsen die pure snelheid mogen ervaren. Zijn vrienden noemen hem dan ook niet voor niets 'Bliksem'. "Ik geef het toe, ik ben een snelheidsfreak", klinkt het. </p>
The Great Escape.
VISION NEXT 100: de motorfiets van de toekomst.
<p>Een bril in plaats van een helm, stijlvolle kleding, volledig in balans zonder een standaard: slechts drie van de vele uitvindingen die de standaard kunnen worden voor het rijden op een motorfiets en die een nieuwe dimensie toevoegen aan het gevoel van vrijheid in een toenemende gedigitaliseerde wereld. En het beste: dit voertuig van de toekomst is er al. Wij introduceren de BMW Motorrad VISION NEXT 100. </p>
Review
<p>Elk jaar trekken motorfans van over de hele wereld naar de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen. Hier vind je de mooiste momentopnames van de afgelopen jaren. </p>
90 jaar BMW Motorrad.
Het is onze beurt om jou te bedanken.
<p>BMW Motorrad bestaat 90 jaar en dat moet gevierd worden. Maar ons lange bestaan hebben we niet alleen aan onszelf te danken. We zouden niet zo succesvol zijn zonder alle vrienden van BMW Motorrad die ons gedurende de jaren zo trouw zijn gebleven en het BMW merk met passie hebben vertegenwoordigd. Herbeleef 90 jaar passie, 90 jaar innovatie en 90 jaar vooruitgang hier in onze webspecial. Veel leesplezier! </p>
Mission Manx.
MotorCircus onderweg naar Isle of Man.
<p>Dit is het verhaal van vier jongens van MotorCircus uit Berlijn. Op BMW oldtimer-motorfietsen en met een camera vertrokken ze voor een reis van 4.000 km. Vanuit Berlijn reden ze door België, Frankrijk en Londen naar Isle of Man. </p> <p>De film van deze reis – Mission Manx – ging in première op 8 maart 2014. Kort daarna konden BMW-fans overal ter wereld de resultaten van deze reis zien. In een exclusief interview vertellen Christoph Köhler, Marko Kramer, Tim Adler en Martin 'Lemmi' Lemcke BMW Motorrad over de realisatie van hun droom.</p>
BMW Motorrad Days 2017
<p>Van 7 t/m 9 juli is Garmisch-Partenkirchen wederom de feestplaats voor motorfans van over de gehele wereld. Avonturiers, tourrijders, customizers of racers - de BMW Motorrad days brengen de hele motorcommunity samen op één plaats. </p>
Routebeschrijving & accommodatie.
<p>Aankomst, hotels, kampeerplaats: hier kun je alle informatie vinden over de aankomst en accommodatie op de BMW Motorrad Days, evenals&nbsp;de meest fascinerende routes vanuit het noorden, zuiden, oosten en westen. Zelfs op locatie is een tocht door het alpine landschap van Garmisch-Partenkirchen, met zijn prachtige bergpanorama, vanzelfsprekend een onderdeel van het weekendprogramma. Wij hebben hier de beste routes voor je samengesteld. Je kunt ze vastleggen met de app REVER en ze delen met je community. &nbsp; &nbsp; </p>
Evenement & programma.
<p>Stuntshows in de evenementarena, zwaartekrachtexperimenten in de motodrome en heel veel live muziek: met het programma van de BMW Motorrad Days van dit jaar kun je weer rekenen op drie dagen boordevol actie. Je kunt alle informatie en regelmatige updates betreffende de BMW Motorrad Days 2017 in Garmisch-Partenkirchen hier vinden. &nbsp; </p>
Concept Path22.
Pure vrijheid.
<p>Scramblers kennen geen normen of regels. Net zoals hun eigenaren. Concept Path22 is het eerste scrambler-project van BMW Motorrad. De basis: een R nineT. </p> <p>Het doel: een intensieve samenwerking met een aantal van de meest creatieve en bovenal individuele hoofdrolspelers uit de customizing-scene. </p> <p>Het resultaat: een motorfiets die niets te wensen overlaat - maar alle wensen mogelijk maakt. Zo hoort pure vrijheid eruit te zien. </p>
Deluxe R nineT-conversie.
L'Echappée Belle ('The Great Escape') zijspanontwerp wint de Custom Contest.
<p> BMW Motorrad was uitgenodigd voor een custom contest in Parijs. Franse customizers werden gevraagd om schetsen voor een R nineT-ombouw in te dienen. De artiesten kregen volledige creatieve vrijheid. De jury, bestaande uit Fred 'Krugger' Bertrand, twee keer custom kampioen en Ola Stenegärd, motorfietsdesigner, evalueerden het grote aantal voorstellen. De winnaar, de Franse customizer Old School Engineering (OSE) overtuigde de jury met hun unieke zijspanontwerp. De prijs: een gloednieuwe R nineT, plus 10.000 Euro. De winnaars kunnen de prijs gebruiken om het ingediende ontwerp werkelijkheid te laten worden. Het resultaat: 'L'Echappée Belle' - 'The Great Escape'. OSE presenteerde hun zijspan op de Custom Contest in Parijs. Het team liet zien dat zijspannen absoluut niet tot het verleden behoren. </p>
Customized
Totaal unieke motorfietsen en hun ontwerpers.
<p>Het zijn monteurs, stijlfans en individualisten. Elk van hun motorfietsen is een kunstwerk op zich. Customizers experimenteren met kleuren, vormen en materialen om unieke motorfietsen te creëren. De persoonlijke accenten die ze aanbrengen op de R nineT zullen elke custom motorfan enthousiast maken. Op de volgende pagina's tonen we enkele van deze custom motorfietsen en vertellen we het verhaal over hun totstandkoming.</p>
Challenge the City.
Met de G 310 R door São Paulo.
<p>De uitdagingen zijn dezelfde in steden over de hele wereld: verkeerslichten, overvolle metro's, lange files waarin je als een slak voortkruipt. Geen probleem voor de G 310 R. Elke dag naar het werk pendelen wordt een aangename rit en je ziet de stad op een andere manier.</p> <p>Stuntmotorrijder Chris Northover duikt met de G 310 R het ongemeen drukke spitsuurverkeer van São Paulo in. Hij kan de motor door de rumoerige bewegende stad loodsen met gemak en beweeglijkheid. Met snel veranderende bochten laat hij de stad achter zich en gaat hij de stadsgrenzen verkennen. Met de BMW roadster demonstreerde Chris dat 313 cc ook maar een getal is en dat echte prestaties op de weg worden gemeten.</p>
Elegante krachtpatser.
BMW Motorrad presenteert de Concept 101 tourmotor.
<p>Geïnspireerd door de eindeloze snelweg, het gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid kwam het designteam van BMW Motorrad met hun Concept 101, een geheel nieuwe benadering voor toermotoren: elegant, exclusief, extravert en puur cruisevermogen.</p>
De Concept Ninety.
Een eerbetoon aan het gouden tijdperk van motorrijden.
<p>In 2013 vierde BMW Motorrad de 40e verjaardag van een waar icoon: de BMW R 90 S. Met een topsnelheid van bijna 200 km/h was het een van de snelste motorfietsen van zijn tijd. Bij deze motorfiets gebeurde iets wat toen werkelijk revolutionair was: nog nooit had een designer meegeholpen aan de ontwikkeling van een motorfiets. Maar het was deze gebeurtenis waardoor de revolutionaire stroomlijnkap op de BMW R 90 S ontstond. Het was ook de eerste keer dat zoiets standaard op een motorfiets beschikbaar was. Al snel volgden andere fabrikanten met aerodynamisch geoptimaliseerde kuipdelen aan voor- en achterkant. </p>
Opvallend anders.
De BMW Concept Stunt G 310.
<p>Hij maakt herrie en trekt de aandacht: de nieuwe Concept Stunt van BMW Motorrad. Een 1-cilinder roadster met het unieke ontwerp van een stuntmotor. Eén blik volstaat om te zien hoeveel rijplezier deze concept-motorfiets biedt.</p>
Een gevoel tot leven brengen.
Het ontwerpproces van BMW Motorrad.
<p>Er werken bijzondere persoonlijkheden in het designteam van BMW Motorrad. Elke designer heeft zijn eigen stijl en voelt zich thuis in zijn eigen bikerscene. En elk van hen voegt die eigen inspiratie en passie toe. Deze alles wordt vervolgens gecombineerd in het ontwerpproces: ze manifesteren zich in elke nieuwe creatie van BMW Motorrad. Edgar Heinrich, hoofd design bij BMW Motorrad, introduceert het designteam en vertelt over het ontwerpproces van BMW Motorrad. </p>
Vanuit India terug in Beieren.
Interview met Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad.
<p>Na een kort oponthoud in India keerde Edgar Heinrich terug naar München om het designteam van BMW Motorrad te leiden. Het was een fijne terugkeer voor de motorfanaat die zijn carrière in 1986 bij BMW begon. Hij voerde het design van verschillende BMW motorfietsen aan: de Parijs-Dakar rallymotorfiets, de K 1200 S en R, de HP2 Enduro, de R 1150 GS, de R 1200 GS en recent nog de S 1000 RR. Voordat hij voor de Indische autofabrikant Bajaj werkte was hij ook betrokken bij het ontwerp van de K 1600 GT en GTL touringmotorfietsen en van de C 600 Sport en de C 650 GT maxi-scooters. Stuk voor stuk succesvolle producten die de horizon van het gevestigde marksegment verlegde, waardoor vele nieuwe klanten zich tot het merk aangetrokken voelden. In een exclusief interview met BMW Motorrad verteld Edgar Heinrich over zijn passie voor het ontwerpen, verzamelen en het restaureren van allerhande motorfietsen. </p>
De BMW S 1000 R Custom.
Gepresenteerd door BMW Motorrad en Orlando Bloom.
<p>München/Los Angeles: veel mensen kennen Orlando Bloom als succesvol acteur. En verwachten alle glamour die nu eenmaal hoort bij een Hollywood-ster. Er zijn echter niet veel mensen die weet hebben van zijn andere grote liefde: motorfietsen. Orlando, al lange tijd fan van BMW-motorfietsen, bezit en rijdt een aantal BMW-modellen, waaronder een paar klassiekers. </p>
Het beste van de custom- en racewerelden.
Hoe een Double R custom build by PRAËM de customizing wereld bezighoudt.
<p>Wie had er ooit gedacht dat perfectie nog perfecter kon worden gemaakt? Met hun retro Double RR custom build, geïnspireerd door de jaren '70, heeft het customizing-team van PRAËM prestaties en stijl gecombineerd in een motorfiets die ook geschikt is voor de racebaan.</p> <p>Sinds de uitvinding van de motorfiets passen mensen hun motoren al aan. Getalenteerde cutomizers hebben motoren aan hun smaak aangepast in bijna elke stijl die je zich maar kunt voorstellen. Maar de PRAËM S 1000 RR hoort waarschijnlijk in de top tien van meest gewilde cutom motorfietsen aller tijden. Ondanks alle modificaties die dit een fantastische old-school superbike maken, boet de Double R by PRAËM niet in op prestaties en is het nog steeds een uitstekende keuze voor de racebaan.</p>
Op jacht naar de schat in een garage.
Sebastian Gutsch en zijn fascinatie voor klassieke motorfietsen.
<p>Sebastian Gutsch restaureert al decennialang oude BMW motorfietsen. Zijn motoren zien er goed uit, maar dat niet alleen. De advocaat uit München rijdt zelf ook met zijn creaties op retromotorraces en reed als een van de eersten met de R 5 Hommage op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, de competitie rond elegantie voor klassieke voertuigen. De originele motor in de motorfiets komt immers uit zijn collectie. Het is slechts een van de vele zeldzame vondsten in en verhalen uit zijn garage.</p>
Beckham, BMW en Belstaff.
Veel drukte op de Bond Street in Londen.
<p>Met het brullen van krachtige motoren werd de highlight van de London Fashion Week aangekondigd: de opening van de Belstaff-winkel. Koplampen gloeiden in het schemerlicht van de avond. Verschillende motorrijders met leren en waxjassen rijden langs de trendy winkel. Dat is precies het moment waarop de fotografen hebben gewacht. Midden in het gewoel: mode-icoon David Beckham. Hij bracht de gebruikelijke drukte in de trendy Bond Street in Londen bijna tot stilstand. Zijn metgezellen kwamen bij de winkel aan op hippe Café Racers en Custom Bikes. Velen van hen hebben op hun eigen BMW custom motoren. Onder andere Fred Jourden en Hugo Jezegabel van Blitz Motorcycles in Parijs. En het BMW-boxerfan-trio uit Berlijn Christoph Köhler, Marko Kramer en Martin 'Lemmi’ Lemcke – beter bekend als MotorCircus – waren ook niet te missen.</p>
De weg op.
De weg op met de R nineT Scrambler.
<p>Toeren met de R nineT Scrambler. We zijn op bezoek geweest bij echte mannen die hun eigen ding doen en daarnaast ook nog enorme motorliefhebbers zijn. Voortgedreven door hartstocht laten ze zich door niemand de les lezen en hebben ze lak aan trends. Altijd op zoek naar inspiratie en nieuwe ervaringen. </p>
De dragstrip - een platform voor roem.
Deluxe R nine T aangepast.
<p>Customizers bereiden zich al maandenlang voor op deze dag. Ze sleutelen dag en nacht in hun werkplaatsen om op tijd klaar te zijn voor Glemseck 101. Zij vertegenwoordigen de beste custom motorfietsen op de Essenza Sprint. Deze kunstwerken op twee wielen combineren prestaties en design en belichamen de essentie van een motorfiets. De regels zijn eenvoudig: twee wielen, twee cilinders en maximaal 1200 ccm. Maar de combinaties hiervan zijn kunstwerken op zich.</p> <p>Er gaat een opgewonden gefluister door de menigte wanneer de 16 custom motorfietsen voor de Essenza Sprint worden voorgesteld aan het publiek op Glemseck 101. Met de talrijke visuele effecten zou je heel wat prentenboeken kunnen vullen. Getalenteerde handen hebben de standaardafdekking verwijderd van roadsters, cruisers en naked bikes en ze getransformeerd tot unieke, visionaire stukken. Omdat de organisatoren van de sprint motorfietsfabrikanten en -importeurs oproepen om de essentie van een motorfiets te creëren – en om deze niet slechts één keer voor te stellen bij de sprint op Glemseck 101, maar nog een tweede keer tijdens de Intermot in Keulen.</p>
"Een dag op routine is absoluut niks voor mij."
Interview met customizer Hayden Roberts.
<p>Hayden Roberts leeft in Long Beach, Californië. Hier begon hij in samenwerking de gerenommeerde werkplaats Hell On Wheels MC op. Hier komt ook de naam van zijn vintage motorrace vandaan - van over de hele wereld. Omdat Hayden niet aan de motorfietsen sleutelt, organiseert hij de races. En omdat deze races altijd een groot feest zijn, is hij ook wel bekend als 'Chief Party Planner'. Een geboren entertainer en absoluut geobsedeerd door motorfietsen - een fantastische combinatie. </p>
Alleen coole gasten rijden BMW choppers.
Waarmee zou een Japanner in München anders rijden dan met een BMW chopper?
<p>Toen Yasunobu vijf jaar geleden naar München kwam, wist hij zeker dat hij ook in zijn nieuwe thuisstad met een chopper wilde rijden. Omdat hij vanaf zijn zijn balkon uitkijkt op het BMW-gebouw, gebouwd in de vorm van een 4-cilindermotor, was een BMW Chopper een wel heel toepasselijke keuze. Yasu-San groeide op in Yokohama en kwam als kleine jongen al in contact met motorfietsen. Er was iemand in zijn wijk die het liefst 's avonds laat door de straten van Yokohama en Tokyo scheurde met een bijzondere motorfiets om op te vallen. Hij was uiteraard lid van de beruchte Bozozoku-bende, die de straten onveilig maakte en mensen wilde provoceren, meestal in grote groepen en altijd zonder uitlaatpijpen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze ervaringen Yasunobu hebben geïnspireerd om zich af te zetten tegen de gangbare sociale patronen in Japan, en de wereld te verkennen op zijn motorfiets. </p>
"Wat ik ook doe, het moet me gelukkig maken."
Een interview met vintageracer en scrambler-fan Joy Lewis.
<p>Waarom de kudde volgen als je meer plezier kunt beleven boven het maaiveld? Joy Lewis heeft van haar voornaam haar motto gemaakt. Een gesprek met een opgewekte ziel die zich niet aanpast, maar volgens haar eigen stijl leeft. </p>
Zo cool.
De R nineT Scrambler en een droom die werkelijkheid is geworden - een perfect duo.
<p>Gepassioneerd motorrijdster Laura Antoine reist op haar Scrambler van haar huis in Toulouse naar Lyon. Daar gaat ze bij iemand op bezoek die zijn stijl tot levensroeping heeft gemaakt en die - net als Laura - verzot is op vintage en motorfietsen: Sébastien Chirpaz. Een ware vrije geest met verstand van zaken die een cadeautje klaar heeft liggen voor zijn bezoeker.&nbsp; </p>
Micha's 'Kraftherz' K 100.
Motorrijden als perfect evenwicht tussen werk en privéleven.
<p>Michaela Sonderegger groeide op in haar geboorteland Oostenrijk en kocht haar eerste motorfiets toen zij 16 was. Met het geld van haar vakantiebaantje. Een paar motorfietsen en vele gereden kilometers later ontmoeten wij de econome op haar persoonlijk aangepaste K 100. Wij spreken met haar over haar passie voor motorfietsen.</p>
MissionSouth – een motorrit voor het goede doel.
<p>Stel je voor: samen met je vrienden vertrek je op een trip van Europa naar West-Afrika, op de motorfiets. En stel je voor dat je dan ook nog eens niet alleen je eigen droom lat uitkomen, maar ook die van arme kinderen in Afrika.</p> <p>Dat is precies het plan van MotorCircus uit Berlijn. Deze mensen zijn al bekend in de BMW Motorrad community door hun MissionManx road trip-film. Deze film documenteerde hun reis naar Isle of Man voor het meest legendarische motorracefestival ter wereld: de Classic TT. MotorCircus combineert de passie voor het customizen en het bouwen van en rijden met oude BMW boxers met een heel andere passie: terwijl de kilometerteller loopt, zamelen ze geld in voor een project voor medische hulp in Serrekunda dat ze al sinds 2008 steunen.</p>
De zwaartekracht overwinnen.
Motorfietsacrobaten rijden de originele wand des doods op de R 25.
<p>De originele wand des doods is een adembenemende motorshow vol traditie en stijl.</p> <p>Er waren drie R 25's voor de start van het Pure&amp;Crafted-festival 2016. Donald, Clemens en Peter Petersen voerden tegelijk hun routines op deze motorfiets uit. Kara Satana, de enige motorrijdster in Duitsland die steile wanden bedwingt, liet het publiek tevens enkele gedurfde motormanoeuvres op de oudste steile wand ter wereld zien.</p>
Berlijn gaat uit de bol op de boxer-beat.
Muziek, motorfietsen en de New Heritage op het Pure&Crafted-festival.
<p>De post-industriële achtergrond van het oude postkantoor werd een weekend lang het centrum van Berlijn. 8000 liefhebbers van customized en vintage kwamen bijeen voor het Pure&amp;Crafted-festival: helemaal uitverkocht. De Berlijnse scene genoot van “puur en handgemaakt” in zijn zuiverste vorm op de pakkende sound van Mando Diao en Noel Gallaghers High Flying Birds. Wordt vervolgd... De opvallende hartslag van de boxermotoren vermengt zich met de luide bas en de onmiskenbare stem van de Britse poplegende Noel Gallagher. </p>
Roadtrip met de R nine T.
Toeren met een klassieke boxer.
<p>er zijn vele redenen waarom de BMW R nineT zo'n succes is: het puristische ontwerp, het nonchalante uiterlijk, of zelfs de fabricage-achtige constructie. Tel hierbij de voortreffelijke mogelijkheden voor customization op. Maar bovenal de ongelooflijke rijervaring zorgt ervoor dat ook de hele lange afstanden één groot genot zijn. Precies zo'n roadtrip nu ondernam de 36-jarige Amerikaan Sean Patrick. En na ruim vierduizend kilometer op zijn nineT is hij meer overtuigd dan ooit dat iedereen hetzelfde zou moeten doen. </p>
"Ik ben mijn inspiratie verschuldigd aan motorrijden."
Interview met de auteur Roberto Parodi.
<p>De Italiaan Roberto Parodi was eens bankier en schrijver. Toen werd hij door een tv-persoonlijkheid ontdekt als auteur van boeken over motorfietsen en kreeg hij zijn eigen realitydocumentaire. Ineens was Roberto schrijver en presentator. Zijn baan als bankier hing hij aan de wilgen. Sindsdien staat zijn hele leven in het teken van avontuur en reizen en motorrijden is daarbij zijn grootste drijfveer.&nbsp; </p>
Schitterend als een diamant.
Motorrad Atelier in München.
<p>Twee vrienden, één gedachte De motor, gebaseerd op een BMW R 80 RT uit 1992, wordt een replica van de Retro Café Racer. Iets waarvan de twee kameraden indertijd geen idee van hadden: hun hobbyproject zou het lichtend voorbeeld worden voor de groeiende scene van customized motorfietsen in München - bewonderd door BMW-fans over de hele wereld. </p>
De Pure&Crafted Signature-motor.
Rolf Reick en zijn "Pure&Crafted" R5 Sprint-motor".
<p>Al jarenlang is de afgestudeerde industrieel-ontwerper en hoofd van een school voor productontwerp en multimedia in Mannheim, Rolf Reick alias Mr. Krautmotors, de bezige persoonlijkheid in de customizingscene en heeft in een samenwerkingsproject een tijdloze blikvanger gebouwd met zijn nieuwste “Pure&amp;Crafted BMW R5 Sprint-motor”. </p>
"Alles wat ons omringt, is ooit ontworpen."
Interview met ontwerper Stephen Kenn over retro in de moderne look.
<p>Ontwerper Stephen Kenn staat bekend om zijn minimalistische, puristische werk. Zijn filosofie: authentieke retromaterialen met een moderne ontwerpstijl. De 'Inheritance Collection' van de Californiër toont op een bijzonder indrukwekkende manier hoe hij eenvoudig zitmeubilair tot de essentie reduceert en stijlvol combineert met retromaterialen van topkwaliteit. Zijn overtuiging is dan ook: goed design moet een eenvoudige en functionele vorm hebben en de gebruikte materialen moeten geschiedenis en het verleden naar het hier en nu overdragen. </p>
Op lucht rijden.
BMW Motorrad en LEGO Technic bouwden het Hover Ride-conceptmodel.
<p>Het verleggen van grenzen is altijd onderdeel geweest van BMW Motorrad. De toekomst van mobiliteit zit vol verrassingen - zoals te zien is aan deze zwevende boxer. Een constructieset was het begin. </p>
Make Life a Ride.
<p>Elk moment is een kruispunt. je kunt naar links gaan, je kunt naar rechts gaan of je kunt rechtdoor blijven gaan. Je kunt terugkeren naar je beginpunt en gewoon blijven rijden. Er liggen een miljoen wegen aan je voeten, elke beter dan de laatste en geen slechter dan de volgende. Kies elke seconde een nieuw pad en kijk niet terug. Omdat alles wat je op de weg vindt voor altijd van jou is. En daarom telt Make Life a Ride. </p>
Capture
De focus behouden. Volg je eigen weg. Blijf rijden. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Compete
Je handen op de handgrepen. Je vingers op de gashendel. Beide ogen op de weg gericht. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Create
Het leven is geen snelweg. Het is een weg van kruispunten, pieken, dalen en keerpunten. Gemaakt door niemand anders dan jij. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Rock
Jouw zoektocht begin niet met jezelf vestigen. Maar in het vinden van je eigen pad naar geluk. Make Life a Ride.
<p>. </p>
“Ik ben meedogenloos in mijn enthousiasme.”
Interview met stuntrijder en auteur Chris Northover.
<p>Chris Northover is de belichaming van een hartstochtelijke motorrijder. Als stuntrijder, instructeur, journalist en kundig motorfietstechnicus brengt hij vrijwel al zijn vrije tijd op twee wielen door. Hij werd beroemd na zijn video 'Storm the embassy', die eigenlijk een uit de hand gelopen grap met vrienden is. In het interview doet hij uit de doeken hoe de video is gemaakt, waarom hij geen vrije tijd meer heeft, wat hij vindt van de G 310 R en wat dat allemaal te maken heeft met longboarden. </p>
Van leraar tot stuntlegende.
Chris Pfeiffer en de revolutie van het stuntrijden.
<p>Hij bracht het stuntrijden naar een geheel nieuw niveau: Chris Pfeiffer betoverde het publiek met zijn adembenemende trucs en hij is een idool voor heel veel stuntrijders die allemaal net zoals hij willen worden. Tien jaar lang streed Chris succesvol op twee wielen voor BMW Motorrad - ook al was het meestal maar op één wiel.</p> <p>Het begon allemaal in de tuin. Hier sprong Christian Pfeiffer over boomwortels en deed hij wheelies rond de groentetuin. Zijn eerste races waren niet ver weg. Op tienjarige leeftijd nam hij deel aan zijn eerste race. Toen hij 20 jaar was, had hij al 300 prijzen in zijn kast staan. En was hij nog niet eens een pro. In plaats daarvan studeerde hij voor leraar gymnastiek en biologie. Met zijn eerste universitair examen op zak veranderde hij zijn plannen. En werd een stuntrijder.</p>
De globetrotter-pionier.
Elspeth Beard en het motorfietsavontuur.
<p>De wereld rond op een motorfiets: Elspeth Beard uit Engeland deed deze droom 30 jaar geleden uitkomen - toen er nog geen satellietnavigatie, internet of mobiele telefoons bestonden. Beard was helemaal alleen bij dit avontuur. </p>
Een snelle Zweedse.
Eva Håkansson heeft het snelheidsrecord or haar naam staan met haar zelfgemaakte streamliner.
<p>Snel kan ook schoon zijn - Eva Håkansson is hier zeker van. De werktuigbouwkundig ingenieur met een doctoraat wil de wereld laten zien dat milieuvriendelijke voertuigen snel en leuk kunnen zijn en dat werktuigbouwkunde een uitstekende keuze is voor vrouwen. Op weg met de snelste vrouwelijke motorrijder ter wereld, die een nieuw wereldrecord neerzette van 434 km/h met haar zelfgemaakte 'KillaJoule' streamliner.</p>
Als vrouw in een mannenwereld.
Jolandie Rust is de First Lady van de GS Trophy.
<p>Als de eerste vrouwelijke marshal op de International GS Trophy, heeft Jolandie, of simpelweg &quot;Jo&quot; Rust haar plaats veroverd in een typische mannenwereld. Het is niet lastig voor haar. Rust is niet zo snel onder de indruk. Zelfs niet toen ze onder schot werd gehouden tijdens haar reis door Afrika op een Enduro-motor. De mannen vegen het zweet van hun voorhoofd. De temperatuur ligt ruim boven 30 graden. Maar het is niet de hitte die het zo lastig maakt voor deze mannen, het is de ongelooflijk hoge luchtvochtigheid in Mae Sariang, een stadje in het hart van het achterland van Thailand. Niet precies wetende wat te doen, staan ze rond de motor van een teamlid voordat ze nog een laatste poging wagen om de R 1200 GS van 250 kilo uit de modder te trekken. Vergeet het maar. Ze hebben Jo nodig. Jo is de teamleider, de baas, de professional. Jo heeft haar teamleden regelmatig uit de modder getrokken tijdens het zevendaagse International GS Trophy Enduro avontuur. En uit andere rotzooi. </p>
De kleurrijke Nederlander.
Marcel Bastiaans - een artiest met een passie voor het leven en motorfietsen.
<p>Waarvoor komt een artiest ´s ochtends zijn bed uit? Voor Marcel Bastiaans is het het verlangen om de wereld een beetje gelukkiger te maken. Dat is de reden dat hij opstaat en 's ochtends in de studio te vinden is. Zijn werk en tentoonstellingen hebben wereldwijd bekendheid gekregen. Zijn filosofie is vrolijk en eenvoudig: doe waar je van houdt en de rest valt op zijn plaats. BMW Motorrad ontmoette de kleurrijke Nederlander kortgeleden, met zijn onweerstaanbare passie voor schilderen en - natuurlijk - motorfietsen. </p>
De motordanser.
Stuntmotorrijder Mattie Griffin en de G 310 R.
<p>Ze noemen hem 'artiest op de motorfiets' - en danser: Mattie Griffin. Met spectaculaire tricks op de G 310 R heeft de Ierse motorstunter het publiek tijdens de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen betoverd.</p>
De woestijnvos.
Michael Martin en de verleiding van de leegte.
<p>Hij heeft door de Sahara, de Atacama en zelfs Antarctica gereisd. Fotograaf en aardrijkskundige Michael Martin voelt zich in zijn element op plaatsen waar je bijna nooit een menselijk gezicht ziet.</p> <p>Michael Martin reisde voor het eerst naar de woestijn op zijn zeventiende. Hij reed op zijn brommer naar Marokko, keek uit over de enorme uitgestrektheid van de woestijn en was voor altijd verkocht. Sindsdien heeft hij het grootste deel van zijn tijd doorgebracht op schitterend beige zand onder de diepblauwe lucht. Hij leidt er een ruw bestaan, wachtend op het juiste moment om een foto te nemen.</p>
Met veel impact.
Model, motorrijder en Thai bokster Patricia Gebauer.
<p>Modellen en extreme sporten sluiten elkaar niet uit. Het levende bewijs hiervan is Patricia Gebauer. Ze is geboren in München, heeft een grote passie voor motorrijden en houdt zichzelf fit met de Thaise vechtsport Muay Thai. Ze riskeert gebroken botten en kneuzingen in de zwaarste vechtsport ter wereld en toch heeft dit geen invloed op haar passie.</p>
Superhelden en supermotoren.
De tekeningen van Riccardo Burchielli brengen de eerste strip van BMW Motorrad tot leven.
<p>Strips brengen ons naar een kleurrijk parallel universum. Een waarin superhelden, in een poging om de wereld te redden, in een eindeloos gevecht zijn verwikkeld tegen kwaadaardige schurken. Riccardo Burchielli is de maker van dergelijke stripverhalen. Zijn huidige werk is geïnspireerd op zijn voorliefde voor BMW motorfietsen.</p> <p>In de grafische roman 'Riders in the Storm' van BMW Motorrad en Panini heeft Riccardo Burchielli bestaande motorcoureurs onsterfelijk gemaakt in een futuristisch plot over de strijd tegen het kwaad. Zonder te veel te verraden, kunnen we nu al zeggen dat lezers zich mogen voorbereiden op sterke vrouwelijke personages (maar niet op de manier waarop dit meestal gebeurt in stripverhalen), genetische manipulatie, monsters, kwaadaardige assistenten en, natuurlijk, motorfietsen.</p>
Sneller dan het ijs toestaat.
Robert Gull is houder van het wereldrecord voor de snelste wheelie op het ijs.
<p>De weg is niet genoeg. Zoals op de meeste plaatsen in Scandinavië is de tijd van het jaar waarin je op de wegen kunt rijden in Zweden erg kort. Op het ruwe terrein in het noorden overheersen sneeuw, ijs en vrieskou meer dan de helft van het jaar. Maar de meren die bevriezen openen dan weer heel wat nieuwe mogelijkheden voor motorrijders zoals Robert, die 25 is. Meren zijn niets meer dan water - hard water. Alles wat je nodig hebt is een beetje creativiteit in de werkplaats, banden met scherpe punten, een speelse houding en veel moed... </p>
Ridders op motorfietsen.
Op naar het slagveld met XR-rijder Robert Nacke.
<p>Middeleeuwse veldslagen zijn er niet alleen voor gamers. Motorfanaat Robert Nacke trekt regelmatig zijn harnas aan en reist terug in de tijd naar de vijftiende eeuw voor een middeleeuws gevecht. Hij strijdt tegen andere moedige krijgers in een middeleeuws gevecht, een contactsport waarbij de tegenstanders een harnas dragen en authentieke wapens gebruiken. </p>
Op jacht naar de schat in een garage.
Sebastian Gutsch en zijn fascinatie voor klassieke motorfietsen.
<p>Sebastian Gutsch restaureert al decennialang oude BMW motorfietsen. Zijn motoren zien er goed uit, maar dat niet alleen. De advocaat uit München rijdt zelf ook met zijn creaties op retromotorraces en reed als een van de eersten met de R 5 Hommage op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, de competitie rond elegantie voor klassieke voertuigen. De originele motor in de motorfiets komt immers uit zijn collectie. Het is slechts een van de vele zeldzame vondsten in en verhalen uit zijn garage.</p>
Grenzeloos.
Rijden, klimmen en vliegen met Squash Falconer.
<p>Zoals Isaac Newton, de ontdekker van de zwaartekracht, ooit zei: "Wat omhoog gaat, moet ook weer omlaag komen". Maar wat omhoog gaat, komt niet altijd op dezelfde manier weer omlaag. De Britse avonturier Squash Falconer reed op een motorfiets naar de Mont Blanc, klom naar de top en sprong hier er met een paraglider vanaf. Het was alsof ze de wereld wilde laten zien dat geen berg steil genoeg is om haar te stoppen haar dromen te verwezenlijken.</p> <p>Al lange tijd werd ze aangetrokken door de berg, de koning van sneeuw, die op zijn majestueuze troon in de Franse Alpen zit. Op 18-jarige leeftijd was ze op skivakantie in Les Arcs. Hier raakte de Britse vrouw Squash Falconer gefascineerd door de Mont Blanc, de hoogste berg van de Alpen. "Ik weet nog goed hoeveel indruk de berg op mij maakte, zelfs op afstand", zegt de 35-jarige met een twinkeling in haar ogen. "Ik herinner mij dat ik bedacht hoe gaaf het zou zijn om die berg op een dag te beklimmen". Jaren later voltooide zij de expeditie, die meer extreme uitdagingen bracht dan alleen het beklimmen van een berg van 4.810 meter.</p>
The Great Escape.
VISION NEXT 100: de motorfiets van de toekomst.
<p>Een bril in plaats van een helm, stijlvolle kleding, volledig in balans zonder een standaard: slechts drie van de vele uitvindingen die de standaard kunnen worden voor het rijden op een motorfiets en die een nieuwe dimensie toevoegen aan het gevoel van vrijheid in een toenemende gedigitaliseerde wereld. En het beste: dit voertuig van de toekomst is er al. Wij introduceren de BMW Motorrad VISION NEXT 100. </p>
90 jaar BMW Motorrad.
Het is onze beurt om jou te bedanken.
<p>BMW Motorrad bestaat 90 jaar en dat moet gevierd worden. Maar ons lange bestaan hebben we niet alleen aan onszelf te danken. We zouden niet zo succesvol zijn zonder alle vrienden van BMW Motorrad die ons gedurende de jaren zo trouw zijn gebleven en het BMW merk met passie hebben vertegenwoordigd. Herbeleef 90 jaar passie, 90 jaar innovatie en 90 jaar vooruitgang hier in onze webspecial. Veel leesplezier! </p>
BMW Motorrad Days 2017
<p>Van 7 t/m 9 juli is Garmisch-Partenkirchen wederom de feestplaats voor motorfans van over de gehele wereld. Avonturiers, tourrijders, customizers of racers - de BMW Motorrad days brengen de hele motorcommunity samen op één plaats. </p>
Vanuit India terug in Beieren.
Interview met Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad.
<p>Na een kort oponthoud in India keerde Edgar Heinrich terug naar München om het designteam van BMW Motorrad te leiden. Het was een fijne terugkeer voor de motorfanaat die zijn carrière in 1986 bij BMW begon. Hij voerde het design van verschillende BMW motorfietsen aan: de Parijs-Dakar rallymotorfiets, de K 1200 S en R, de HP2 Enduro, de R 1150 GS, de R 1200 GS en recent nog de S 1000 RR. Voordat hij voor de Indische autofabrikant Bajaj werkte was hij ook betrokken bij het ontwerp van de K 1600 GT en GTL touringmotorfietsen en van de C 600 Sport en de C 650 GT maxi-scooters. Stuk voor stuk succesvolle producten die de horizon van het gevestigde marksegment verlegde, waardoor vele nieuwe klanten zich tot het merk aangetrokken voelden. In een exclusief interview met BMW Motorrad verteld Edgar Heinrich over zijn passie voor het ontwerpen, verzamelen en het restaureren van allerhande motorfietsen. </p>
Het beste van de custom- en racewerelden.
Hoe een Double R custom build by PRAËM de customizing wereld bezighoudt.
<p>Wie had er ooit gedacht dat perfectie nog perfecter kon worden gemaakt? Met hun retro Double RR custom build, geïnspireerd door de jaren '70, heeft het customizing-team van PRAËM prestaties en stijl gecombineerd in een motorfiets die ook geschikt is voor de racebaan.</p> <p>Sinds de uitvinding van de motorfiets passen mensen hun motoren al aan. Getalenteerde cutomizers hebben motoren aan hun smaak aangepast in bijna elke stijl die je zich maar kunt voorstellen. Maar de PRAËM S 1000 RR hoort waarschijnlijk in de top tien van meest gewilde cutom motorfietsen aller tijden. Ondanks alle modificaties die dit een fantastische old-school superbike maken, boet de Double R by PRAËM niet in op prestaties en is het nog steeds een uitstekende keuze voor de racebaan.</p>
Make Life a Ride.
<p>Elk moment is een kruispunt. je kunt naar links gaan, je kunt naar rechts gaan of je kunt rechtdoor blijven gaan. Je kunt terugkeren naar je beginpunt en gewoon blijven rijden. Er liggen een miljoen wegen aan je voeten, elke beter dan de laatste en geen slechter dan de volgende. Kies elke seconde een nieuw pad en kijk niet terug. Omdat alles wat je op de weg vindt voor altijd van jou is. En daarom telt Make Life a Ride. </p>
Capture
De focus behouden. Volg je eigen weg. Blijf rijden. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Compete
Je handen op de handgrepen. Je vingers op de gashendel. Beide ogen op de weg gericht. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Create
Het leven is geen snelweg. Het is een weg van kruispunten, pieken, dalen en keerpunten. Gemaakt door niemand anders dan jij. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Rock
Jouw zoektocht begin niet met jezelf vestigen. Maar in het vinden van je eigen pad naar geluk. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Van leraar tot stuntlegende.
Chris Pfeiffer en de revolutie van het stuntrijden.
<p>Hij bracht het stuntrijden naar een geheel nieuw niveau: Chris Pfeiffer betoverde het publiek met zijn adembenemende trucs en hij is een idool voor heel veel stuntrijders die allemaal net zoals hij willen worden. Tien jaar lang streed Chris succesvol op twee wielen voor BMW Motorrad - ook al was het meestal maar op één wiel.</p> <p>Het begon allemaal in de tuin. Hier sprong Christian Pfeiffer over boomwortels en deed hij wheelies rond de groentetuin. Zijn eerste races waren niet ver weg. Op tienjarige leeftijd nam hij deel aan zijn eerste race. Toen hij 20 jaar was, had hij al 300 prijzen in zijn kast staan. En was hij nog niet eens een pro. In plaats daarvan studeerde hij voor leraar gymnastiek en biologie. Met zijn eerste universitair examen op zak veranderde hij zijn plannen. En werd een stuntrijder.</p>
Sneller dan het ijs toestaat.
Robert Gull is houder van het wereldrecord voor de snelste wheelie op het ijs.
<p>De weg is niet genoeg. Zoals op de meeste plaatsen in Scandinavië is de tijd van het jaar waarin je op de wegen kunt rijden in Zweden erg kort. Op het ruwe terrein in het noorden overheersen sneeuw, ijs en vrieskou meer dan de helft van het jaar. Maar de meren die bevriezen openen dan weer heel wat nieuwe mogelijkheden voor motorrijders zoals Robert, die 25 is. Meren zijn niets meer dan water - hard water. Alles wat je nodig hebt is een beetje creativiteit in de werkplaats, banden met scherpe punten, een speelse houding en veel moed... </p>
The Great Escape.
VISION NEXT 100: de motorfiets van de toekomst.
<p>Een bril in plaats van een helm, stijlvolle kleding, volledig in balans zonder een standaard: slechts drie van de vele uitvindingen die de standaard kunnen worden voor het rijden op een motorfiets en die een nieuwe dimensie toevoegen aan het gevoel van vrijheid in een toenemende gedigitaliseerde wereld. En het beste: dit voertuig van de toekomst is er al. Wij introduceren de BMW Motorrad VISION NEXT 100. </p>
90 jaar BMW Motorrad.
Het is onze beurt om jou te bedanken.
<p>BMW Motorrad bestaat 90 jaar en dat moet gevierd worden. Maar ons lange bestaan hebben we niet alleen aan onszelf te danken. We zouden niet zo succesvol zijn zonder alle vrienden van BMW Motorrad die ons gedurende de jaren zo trouw zijn gebleven en het BMW merk met passie hebben vertegenwoordigd. Herbeleef 90 jaar passie, 90 jaar innovatie en 90 jaar vooruitgang hier in onze webspecial. Veel leesplezier! </p>
BMW Motorrad Days 2017
<p>Van 7 t/m 9 juli is Garmisch-Partenkirchen wederom de feestplaats voor motorfans van over de gehele wereld. Avonturiers, tourrijders, customizers of racers - de BMW Motorrad days brengen de hele motorcommunity samen op één plaats. </p>
Challenge the City.
Met de G 310 R door São Paulo.
<p>De uitdagingen zijn dezelfde in steden over de hele wereld: verkeerslichten, overvolle metro's, lange files waarin je als een slak voortkruipt. Geen probleem voor de G 310 R. Elke dag naar het werk pendelen wordt een aangename rit en je ziet de stad op een andere manier.</p> <p>Stuntmotorrijder Chris Northover duikt met de G 310 R het ongemeen drukke spitsuurverkeer van São Paulo in. Hij kan de motor door de rumoerige bewegende stad loodsen met gemak en beweeglijkheid. Met snel veranderende bochten laat hij de stad achter zich en gaat hij de stadsgrenzen verkennen. Met de BMW roadster demonstreerde Chris dat 313 cc ook maar een getal is en dat echte prestaties op de weg worden gemeten.</p>
Opvallend anders.
De BMW Concept Stunt G 310.
<p>Hij maakt herrie en trekt de aandacht: de nieuwe Concept Stunt van BMW Motorrad. Een 1-cilinder roadster met het unieke ontwerp van een stuntmotor. Eén blik volstaat om te zien hoeveel rijplezier deze concept-motorfiets biedt.</p>
Vanuit India terug in Beieren.
Interview met Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad.
<p>Na een kort oponthoud in India keerde Edgar Heinrich terug naar München om het designteam van BMW Motorrad te leiden. Het was een fijne terugkeer voor de motorfanaat die zijn carrière in 1986 bij BMW begon. Hij voerde het design van verschillende BMW motorfietsen aan: de Parijs-Dakar rallymotorfiets, de K 1200 S en R, de HP2 Enduro, de R 1150 GS, de R 1200 GS en recent nog de S 1000 RR. Voordat hij voor de Indische autofabrikant Bajaj werkte was hij ook betrokken bij het ontwerp van de K 1600 GT en GTL touringmotorfietsen en van de C 600 Sport en de C 650 GT maxi-scooters. Stuk voor stuk succesvolle producten die de horizon van het gevestigde marksegment verlegde, waardoor vele nieuwe klanten zich tot het merk aangetrokken voelden. In een exclusief interview met BMW Motorrad verteld Edgar Heinrich over zijn passie voor het ontwerpen, verzamelen en het restaureren van allerhande motorfietsen. </p>
De BMW S 1000 R Custom.
Gepresenteerd door BMW Motorrad en Orlando Bloom.
<p>München/Los Angeles: veel mensen kennen Orlando Bloom als succesvol acteur. En verwachten alle glamour die nu eenmaal hoort bij een Hollywood-ster. Er zijn echter niet veel mensen die weet hebben van zijn andere grote liefde: motorfietsen. Orlando, al lange tijd fan van BMW-motorfietsen, bezit en rijdt een aantal BMW-modellen, waaronder een paar klassiekers. </p>
Make Life a Ride.
<p>Elk moment is een kruispunt. je kunt naar links gaan, je kunt naar rechts gaan of je kunt rechtdoor blijven gaan. Je kunt terugkeren naar je beginpunt en gewoon blijven rijden. Er liggen een miljoen wegen aan je voeten, elke beter dan de laatste en geen slechter dan de volgende. Kies elke seconde een nieuw pad en kijk niet terug. Omdat alles wat je op de weg vindt voor altijd van jou is. En daarom telt Make Life a Ride. </p>
Capture
De focus behouden. Volg je eigen weg. Blijf rijden. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Compete
Je handen op de handgrepen. Je vingers op de gashendel. Beide ogen op de weg gericht. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Create
Het leven is geen snelweg. Het is een weg van kruispunten, pieken, dalen en keerpunten. Gemaakt door niemand anders dan jij. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Rock
Jouw zoektocht begin niet met jezelf vestigen. Maar in het vinden van je eigen pad naar geluk. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Mission Manx.
MotorCircus onderweg naar Isle of Man.
<p>Dit is het verhaal van vier jongens van MotorCircus uit Berlijn. Op BMW oldtimer-motorfietsen en met een camera vertrokken ze voor een reis van 4.000 km. Vanuit Berlijn reden ze door België, Frankrijk en Londen naar Isle of Man. </p> <p>De film van deze reis – Mission Manx – ging in première op 8 maart 2014. Kort daarna konden BMW-fans overal ter wereld de resultaten van deze reis zien. In een exclusief interview vertellen Christoph Köhler, Marko Kramer, Tim Adler en Martin 'Lemmi' Lemcke BMW Motorrad over de realisatie van hun droom.</p>
BMW Motorrad Days 2017
<p>Van 7 t/m 9 juli is Garmisch-Partenkirchen wederom de feestplaats voor motorfans van over de gehele wereld. Avonturiers, tourrijders, customizers of racers - de BMW Motorrad days brengen de hele motorcommunity samen op één plaats. </p>
Concept Path22.
Pure vrijheid.
<p>Scramblers kennen geen normen of regels. Net zoals hun eigenaren. Concept Path22 is het eerste scrambler-project van BMW Motorrad. De basis: een R nineT. </p> <p>Het doel: een intensieve samenwerking met een aantal van de meest creatieve en bovenal individuele hoofdrolspelers uit de customizing-scene. </p> <p>Het resultaat: een motorfiets die niets te wensen overlaat - maar alle wensen mogelijk maakt. Zo hoort pure vrijheid eruit te zien. </p>
Deluxe R nineT-conversie.
L'Echappée Belle ('The Great Escape') zijspanontwerp wint de Custom Contest.
<p> BMW Motorrad was uitgenodigd voor een custom contest in Parijs. Franse customizers werden gevraagd om schetsen voor een R nineT-ombouw in te dienen. De artiesten kregen volledige creatieve vrijheid. De jury, bestaande uit Fred 'Krugger' Bertrand, twee keer custom kampioen en Ola Stenegärd, motorfietsdesigner, evalueerden het grote aantal voorstellen. De winnaar, de Franse customizer Old School Engineering (OSE) overtuigde de jury met hun unieke zijspanontwerp. De prijs: een gloednieuwe R nineT, plus 10.000 Euro. De winnaars kunnen de prijs gebruiken om het ingediende ontwerp werkelijkheid te laten worden. Het resultaat: 'L'Echappée Belle' - 'The Great Escape'. OSE presenteerde hun zijspan op de Custom Contest in Parijs. Het team liet zien dat zijspannen absoluut niet tot het verleden behoren. </p>
Customized
Totaal unieke motorfietsen en hun ontwerpers.
<p>Het zijn monteurs, stijlfans en individualisten. Elk van hun motorfietsen is een kunstwerk op zich. Customizers experimenteren met kleuren, vormen en materialen om unieke motorfietsen te creëren. De persoonlijke accenten die ze aanbrengen op de R nineT zullen elke custom motorfan enthousiast maken. Op de volgende pagina's tonen we enkele van deze custom motorfietsen en vertellen we het verhaal over hun totstandkoming.</p>
De Concept Ninety.
Een eerbetoon aan het gouden tijdperk van motorrijden.
<p>In 2013 vierde BMW Motorrad de 40e verjaardag van een waar icoon: de BMW R 90 S. Met een topsnelheid van bijna 200 km/h was het een van de snelste motorfietsen van zijn tijd. Bij deze motorfiets gebeurde iets wat toen werkelijk revolutionair was: nog nooit had een designer meegeholpen aan de ontwikkeling van een motorfiets. Maar het was deze gebeurtenis waardoor de revolutionaire stroomlijnkap op de BMW R 90 S ontstond. Het was ook de eerste keer dat zoiets standaard op een motorfiets beschikbaar was. Al snel volgden andere fabrikanten met aerodynamisch geoptimaliseerde kuipdelen aan voor- en achterkant. </p>
Een gevoel tot leven brengen.
Het ontwerpproces van BMW Motorrad.
<p>Er werken bijzondere persoonlijkheden in het designteam van BMW Motorrad. Elke designer heeft zijn eigen stijl en voelt zich thuis in zijn eigen bikerscene. En elk van hen voegt die eigen inspiratie en passie toe. Deze alles wordt vervolgens gecombineerd in het ontwerpproces: ze manifesteren zich in elke nieuwe creatie van BMW Motorrad. Edgar Heinrich, hoofd design bij BMW Motorrad, introduceert het designteam en vertelt over het ontwerpproces van BMW Motorrad. </p>
Op jacht naar de schat in een garage.
Sebastian Gutsch en zijn fascinatie voor klassieke motorfietsen.
<p>Sebastian Gutsch restaureert al decennialang oude BMW motorfietsen. Zijn motoren zien er goed uit, maar dat niet alleen. De advocaat uit München rijdt zelf ook met zijn creaties op retromotorraces en reed als een van de eersten met de R 5 Hommage op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, de competitie rond elegantie voor klassieke voertuigen. De originele motor in de motorfiets komt immers uit zijn collectie. Het is slechts een van de vele zeldzame vondsten in en verhalen uit zijn garage.</p>
Beckham, BMW en Belstaff.
Veel drukte op de Bond Street in Londen.
<p>Met het brullen van krachtige motoren werd de highlight van de London Fashion Week aangekondigd: de opening van de Belstaff-winkel. Koplampen gloeiden in het schemerlicht van de avond. Verschillende motorrijders met leren en waxjassen rijden langs de trendy winkel. Dat is precies het moment waarop de fotografen hebben gewacht. Midden in het gewoel: mode-icoon David Beckham. Hij bracht de gebruikelijke drukte in de trendy Bond Street in Londen bijna tot stilstand. Zijn metgezellen kwamen bij de winkel aan op hippe Café Racers en Custom Bikes. Velen van hen hebben op hun eigen BMW custom motoren. Onder andere Fred Jourden en Hugo Jezegabel van Blitz Motorcycles in Parijs. En het BMW-boxerfan-trio uit Berlijn Christoph Köhler, Marko Kramer en Martin 'Lemmi’ Lemcke – beter bekend als MotorCircus – waren ook niet te missen.</p>
De weg op.
De weg op met de R nineT Scrambler.
<p>Toeren met de R nineT Scrambler. We zijn op bezoek geweest bij echte mannen die hun eigen ding doen en daarnaast ook nog enorme motorliefhebbers zijn. Voortgedreven door hartstocht laten ze zich door niemand de les lezen en hebben ze lak aan trends. Altijd op zoek naar inspiratie en nieuwe ervaringen. </p>
De dragstrip - een platform voor roem.
Deluxe R nine T aangepast.
<p>Customizers bereiden zich al maandenlang voor op deze dag. Ze sleutelen dag en nacht in hun werkplaatsen om op tijd klaar te zijn voor Glemseck 101. Zij vertegenwoordigen de beste custom motorfietsen op de Essenza Sprint. Deze kunstwerken op twee wielen combineren prestaties en design en belichamen de essentie van een motorfiets. De regels zijn eenvoudig: twee wielen, twee cilinders en maximaal 1200 ccm. Maar de combinaties hiervan zijn kunstwerken op zich.</p> <p>Er gaat een opgewonden gefluister door de menigte wanneer de 16 custom motorfietsen voor de Essenza Sprint worden voorgesteld aan het publiek op Glemseck 101. Met de talrijke visuele effecten zou je heel wat prentenboeken kunnen vullen. Getalenteerde handen hebben de standaardafdekking verwijderd van roadsters, cruisers en naked bikes en ze getransformeerd tot unieke, visionaire stukken. Omdat de organisatoren van de sprint motorfietsfabrikanten en -importeurs oproepen om de essentie van een motorfiets te creëren – en om deze niet slechts één keer voor te stellen bij de sprint op Glemseck 101, maar nog een tweede keer tijdens de Intermot in Keulen.</p>
"Een dag op routine is absoluut niks voor mij."
Interview met customizer Hayden Roberts.
<p>Hayden Roberts leeft in Long Beach, Californië. Hier begon hij in samenwerking de gerenommeerde werkplaats Hell On Wheels MC op. Hier komt ook de naam van zijn vintage motorrace vandaan - van over de hele wereld. Omdat Hayden niet aan de motorfietsen sleutelt, organiseert hij de races. En omdat deze races altijd een groot feest zijn, is hij ook wel bekend als 'Chief Party Planner'. Een geboren entertainer en absoluut geobsedeerd door motorfietsen - een fantastische combinatie. </p>
Alleen coole gasten rijden BMW choppers.
Waarmee zou een Japanner in München anders rijden dan met een BMW chopper?
<p>Toen Yasunobu vijf jaar geleden naar München kwam, wist hij zeker dat hij ook in zijn nieuwe thuisstad met een chopper wilde rijden. Omdat hij vanaf zijn zijn balkon uitkijkt op het BMW-gebouw, gebouwd in de vorm van een 4-cilindermotor, was een BMW Chopper een wel heel toepasselijke keuze. Yasu-San groeide op in Yokohama en kwam als kleine jongen al in contact met motorfietsen. Er was iemand in zijn wijk die het liefst 's avonds laat door de straten van Yokohama en Tokyo scheurde met een bijzondere motorfiets om op te vallen. Hij was uiteraard lid van de beruchte Bozozoku-bende, die de straten onveilig maakte en mensen wilde provoceren, meestal in grote groepen en altijd zonder uitlaatpijpen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze ervaringen Yasunobu hebben geïnspireerd om zich af te zetten tegen de gangbare sociale patronen in Japan, en de wereld te verkennen op zijn motorfiets. </p>
"Wat ik ook doe, het moet me gelukkig maken."
Een interview met vintageracer en scrambler-fan Joy Lewis.
<p>Waarom de kudde volgen als je meer plezier kunt beleven boven het maaiveld? Joy Lewis heeft van haar voornaam haar motto gemaakt. Een gesprek met een opgewekte ziel die zich niet aanpast, maar volgens haar eigen stijl leeft. </p>
Zo cool.
De R nineT Scrambler en een droom die werkelijkheid is geworden - een perfect duo.
<p>Gepassioneerd motorrijdster Laura Antoine reist op haar Scrambler van haar huis in Toulouse naar Lyon. Daar gaat ze bij iemand op bezoek die zijn stijl tot levensroeping heeft gemaakt en die - net als Laura - verzot is op vintage en motorfietsen: Sébastien Chirpaz. Een ware vrije geest met verstand van zaken die een cadeautje klaar heeft liggen voor zijn bezoeker.&nbsp; </p>
Micha's 'Kraftherz' K 100.
Motorrijden als perfect evenwicht tussen werk en privéleven.
<p>Michaela Sonderegger groeide op in haar geboorteland Oostenrijk en kocht haar eerste motorfiets toen zij 16 was. Met het geld van haar vakantiebaantje. Een paar motorfietsen en vele gereden kilometers later ontmoeten wij de econome op haar persoonlijk aangepaste K 100. Wij spreken met haar over haar passie voor motorfietsen.</p>
MissionSouth – een motorrit voor het goede doel.
<p>Stel je voor: samen met je vrienden vertrek je op een trip van Europa naar West-Afrika, op de motorfiets. En stel je voor dat je dan ook nog eens niet alleen je eigen droom lat uitkomen, maar ook die van arme kinderen in Afrika.</p> <p>Dat is precies het plan van MotorCircus uit Berlijn. Deze mensen zijn al bekend in de BMW Motorrad community door hun MissionManx road trip-film. Deze film documenteerde hun reis naar Isle of Man voor het meest legendarische motorracefestival ter wereld: de Classic TT. MotorCircus combineert de passie voor het customizen en het bouwen van en rijden met oude BMW boxers met een heel andere passie: terwijl de kilometerteller loopt, zamelen ze geld in voor een project voor medische hulp in Serrekunda dat ze al sinds 2008 steunen.</p>
De zwaartekracht overwinnen.
Motorfietsacrobaten rijden de originele wand des doods op de R 25.
<p>De originele wand des doods is een adembenemende motorshow vol traditie en stijl.</p> <p>Er waren drie R 25's voor de start van het Pure&amp;Crafted-festival 2016. Donald, Clemens en Peter Petersen voerden tegelijk hun routines op deze motorfiets uit. Kara Satana, de enige motorrijdster in Duitsland die steile wanden bedwingt, liet het publiek tevens enkele gedurfde motormanoeuvres op de oudste steile wand ter wereld zien.</p>
Berlijn gaat uit de bol op de boxer-beat.
Muziek, motorfietsen en de New Heritage op het Pure&Crafted-festival.
<p>De post-industriële achtergrond van het oude postkantoor werd een weekend lang het centrum van Berlijn. 8000 liefhebbers van customized en vintage kwamen bijeen voor het Pure&amp;Crafted-festival: helemaal uitverkocht. De Berlijnse scene genoot van “puur en handgemaakt” in zijn zuiverste vorm op de pakkende sound van Mando Diao en Noel Gallaghers High Flying Birds. Wordt vervolgd... De opvallende hartslag van de boxermotoren vermengt zich met de luide bas en de onmiskenbare stem van de Britse poplegende Noel Gallagher. </p>
Roadtrip met de R nine T.
Toeren met een klassieke boxer.
<p>er zijn vele redenen waarom de BMW R nineT zo'n succes is: het puristische ontwerp, het nonchalante uiterlijk, of zelfs de fabricage-achtige constructie. Tel hierbij de voortreffelijke mogelijkheden voor customization op. Maar bovenal de ongelooflijke rijervaring zorgt ervoor dat ook de hele lange afstanden één groot genot zijn. Precies zo'n roadtrip nu ondernam de 36-jarige Amerikaan Sean Patrick. En na ruim vierduizend kilometer op zijn nineT is hij meer overtuigd dan ooit dat iedereen hetzelfde zou moeten doen. </p>
"Ik ben mijn inspiratie verschuldigd aan motorrijden."
Interview met de auteur Roberto Parodi.
<p>De Italiaan Roberto Parodi was eens bankier en schrijver. Toen werd hij door een tv-persoonlijkheid ontdekt als auteur van boeken over motorfietsen en kreeg hij zijn eigen realitydocumentaire. Ineens was Roberto schrijver en presentator. Zijn baan als bankier hing hij aan de wilgen. Sindsdien staat zijn hele leven in het teken van avontuur en reizen en motorrijden is daarbij zijn grootste drijfveer.&nbsp; </p>
Schitterend als een diamant.
Motorrad Atelier in München.
<p>Twee vrienden, één gedachte De motor, gebaseerd op een BMW R 80 RT uit 1992, wordt een replica van de Retro Café Racer. Iets waarvan de twee kameraden indertijd geen idee van hadden: hun hobbyproject zou het lichtend voorbeeld worden voor de groeiende scene van customized motorfietsen in München - bewonderd door BMW-fans over de hele wereld. </p>
De Pure&Crafted Signature-motor.
Rolf Reick en zijn "Pure&Crafted" R5 Sprint-motor".
<p>Al jarenlang is de afgestudeerde industrieel-ontwerper en hoofd van een school voor productontwerp en multimedia in Mannheim, Rolf Reick alias Mr. Krautmotors, de bezige persoonlijkheid in de customizingscene en heeft in een samenwerkingsproject een tijdloze blikvanger gebouwd met zijn nieuwste “Pure&amp;Crafted BMW R5 Sprint-motor”. </p>
"Alles wat ons omringt, is ooit ontworpen."
Interview met ontwerper Stephen Kenn over retro in de moderne look.
<p>Ontwerper Stephen Kenn staat bekend om zijn minimalistische, puristische werk. Zijn filosofie: authentieke retromaterialen met een moderne ontwerpstijl. De 'Inheritance Collection' van de Californiër toont op een bijzonder indrukwekkende manier hoe hij eenvoudig zitmeubilair tot de essentie reduceert en stijlvol combineert met retromaterialen van topkwaliteit. Zijn overtuiging is dan ook: goed design moet een eenvoudige en functionele vorm hebben en de gebruikte materialen moeten geschiedenis en het verleden naar het hier en nu overdragen. </p>
The Great Escape.
VISION NEXT 100: de motorfiets van de toekomst.
<p>Een bril in plaats van een helm, stijlvolle kleding, volledig in balans zonder een standaard: slechts drie van de vele uitvindingen die de standaard kunnen worden voor het rijden op een motorfiets en die een nieuwe dimensie toevoegen aan het gevoel van vrijheid in een toenemende gedigitaliseerde wereld. En het beste: dit voertuig van de toekomst is er al. Wij introduceren de BMW Motorrad VISION NEXT 100. </p>
90 jaar BMW Motorrad.
Het is onze beurt om jou te bedanken.
<p>BMW Motorrad bestaat 90 jaar en dat moet gevierd worden. Maar ons lange bestaan hebben we niet alleen aan onszelf te danken. We zouden niet zo succesvol zijn zonder alle vrienden van BMW Motorrad die ons gedurende de jaren zo trouw zijn gebleven en het BMW merk met passie hebben vertegenwoordigd. Herbeleef 90 jaar passie, 90 jaar innovatie en 90 jaar vooruitgang hier in onze webspecial. Veel leesplezier! </p>
BMW Motorrad Days 2017
<p>Van 7 t/m 9 juli is Garmisch-Partenkirchen wederom de feestplaats voor motorfans van over de gehele wereld. Avonturiers, tourrijders, customizers of racers - de BMW Motorrad days brengen de hele motorcommunity samen op één plaats. </p>
Elegante krachtpatser.
BMW Motorrad presenteert de Concept 101 tourmotor.
<p>Geïnspireerd door de eindeloze snelweg, het gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid kwam het designteam van BMW Motorrad met hun Concept 101, een geheel nieuwe benadering voor toermotoren: elegant, exclusief, extravert en puur cruisevermogen.</p>
Vanuit India terug in Beieren.
Interview met Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad.
<p>Na een kort oponthoud in India keerde Edgar Heinrich terug naar München om het designteam van BMW Motorrad te leiden. Het was een fijne terugkeer voor de motorfanaat die zijn carrière in 1986 bij BMW begon. Hij voerde het design van verschillende BMW motorfietsen aan: de Parijs-Dakar rallymotorfiets, de K 1200 S en R, de HP2 Enduro, de R 1150 GS, de R 1200 GS en recent nog de S 1000 RR. Voordat hij voor de Indische autofabrikant Bajaj werkte was hij ook betrokken bij het ontwerp van de K 1600 GT en GTL touringmotorfietsen en van de C 600 Sport en de C 650 GT maxi-scooters. Stuk voor stuk succesvolle producten die de horizon van het gevestigde marksegment verlegde, waardoor vele nieuwe klanten zich tot het merk aangetrokken voelden. In een exclusief interview met BMW Motorrad verteld Edgar Heinrich over zijn passie voor het ontwerpen, verzamelen en het restaureren van allerhande motorfietsen. </p>
Make Life a Ride.
<p>Elk moment is een kruispunt. je kunt naar links gaan, je kunt naar rechts gaan of je kunt rechtdoor blijven gaan. Je kunt terugkeren naar je beginpunt en gewoon blijven rijden. Er liggen een miljoen wegen aan je voeten, elke beter dan de laatste en geen slechter dan de volgende. Kies elke seconde een nieuw pad en kijk niet terug. Omdat alles wat je op de weg vindt voor altijd van jou is. En daarom telt Make Life a Ride. </p>
Capture
De focus behouden. Volg je eigen weg. Blijf rijden. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Compete
Je handen op de handgrepen. Je vingers op de gashendel. Beide ogen op de weg gericht. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Create
Het leven is geen snelweg. Het is een weg van kruispunten, pieken, dalen en keerpunten. Gemaakt door niemand anders dan jij. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Rock
Jouw zoektocht begin niet met jezelf vestigen. Maar in het vinden van je eigen pad naar geluk. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Reizen.
Simpelweg op pad – overal ter wereld.
<p>Elk avontuur begint met iemand die de moed heeft om eraan te beginnen – en een metgezel om mee te gaan. &nbsp; </p>
Testrit
Rijplezier zonder grenzen.
<p>Vakantie. Motorfiets. Bochten. Er is geen betere combinatie. Dat is precies wat je te wachten staat in de Testride Centers van BMW Motorrad. En dat ook nog midden in de mooiste en spannendste tourgebieden van de Alpen. Testride Centers zijn met zorg uitgezochte partnerhotels die aan alle wensen van motorrijders tegemoet komen: afsluitbare parkeerplaatsen, service, onderhoud en natuurlijk heel veel rijplezier. </p>
BMW Motorrad Days 2017
<p>Van 7 t/m 9 juli is Garmisch-Partenkirchen wederom de feestplaats voor motorfans van over de gehele wereld. Avonturiers, tourrijders, customizers of racers - de BMW Motorrad days brengen de hele motorcommunity samen op één plaats. </p>
Op lucht rijden.
BMW Motorrad en LEGO Technic bouwden het Hover Ride-conceptmodel.
<p>Het verleggen van grenzen is altijd onderdeel geweest van BMW Motorrad. De toekomst van mobiliteit zit vol verrassingen - zoals te zien is aan deze zwevende boxer. Een constructieset was het begin. </p>
Make Life a Ride.
<p>Elk moment is een kruispunt. je kunt naar links gaan, je kunt naar rechts gaan of je kunt rechtdoor blijven gaan. Je kunt terugkeren naar je beginpunt en gewoon blijven rijden. Er liggen een miljoen wegen aan je voeten, elke beter dan de laatste en geen slechter dan de volgende. Kies elke seconde een nieuw pad en kijk niet terug. Omdat alles wat je op de weg vindt voor altijd van jou is. En daarom telt Make Life a Ride. </p>
Capture
De focus behouden. Volg je eigen weg. Blijf rijden. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Compete
Je handen op de handgrepen. Je vingers op de gashendel. Beide ogen op de weg gericht. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Create
Het leven is geen snelweg. Het is een weg van kruispunten, pieken, dalen en keerpunten. Gemaakt door niemand anders dan jij. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Rock
Jouw zoektocht begin niet met jezelf vestigen. Maar in het vinden van je eigen pad naar geluk. Make Life a Ride.
<p>. </p>
De globetrotter-pionier.
Elspeth Beard en het motorfietsavontuur.
<p>De wereld rond op een motorfiets: Elspeth Beard uit Engeland deed deze droom 30 jaar geleden uitkomen - toen er nog geen satellietnavigatie, internet of mobiele telefoons bestonden. Beard was helemaal alleen bij dit avontuur. </p>
Als vrouw in een mannenwereld.
Jolandie Rust is de First Lady van de GS Trophy.
<p>Als de eerste vrouwelijke marshal op de International GS Trophy, heeft Jolandie, of simpelweg &quot;Jo&quot; Rust haar plaats veroverd in een typische mannenwereld. Het is niet lastig voor haar. Rust is niet zo snel onder de indruk. Zelfs niet toen ze onder schot werd gehouden tijdens haar reis door Afrika op een Enduro-motor. De mannen vegen het zweet van hun voorhoofd. De temperatuur ligt ruim boven 30 graden. Maar het is niet de hitte die het zo lastig maakt voor deze mannen, het is de ongelooflijk hoge luchtvochtigheid in Mae Sariang, een stadje in het hart van het achterland van Thailand. Niet precies wetende wat te doen, staan ze rond de motor van een teamlid voordat ze nog een laatste poging wagen om de R 1200 GS van 250 kilo uit de modder te trekken. Vergeet het maar. Ze hebben Jo nodig. Jo is de teamleider, de baas, de professional. Jo heeft haar teamleden regelmatig uit de modder getrokken tijdens het zevendaagse International GS Trophy Enduro avontuur. En uit andere rotzooi. </p>
De woestijnvos.
Michael Martin en de verleiding van de leegte.
<p>Hij heeft door de Sahara, de Atacama en zelfs Antarctica gereisd. Fotograaf en aardrijkskundige Michael Martin voelt zich in zijn element op plaatsen waar je bijna nooit een menselijk gezicht ziet.</p> <p>Michael Martin reisde voor het eerst naar de woestijn op zijn zeventiende. Hij reed op zijn brommer naar Marokko, keek uit over de enorme uitgestrektheid van de woestijn en was voor altijd verkocht. Sindsdien heeft hij het grootste deel van zijn tijd doorgebracht op schitterend beige zand onder de diepblauwe lucht. Hij leidt er een ruw bestaan, wachtend op het juiste moment om een foto te nemen.</p>
Met veel impact.
Model, motorrijder en Thai bokster Patricia Gebauer.
<p>Modellen en extreme sporten sluiten elkaar niet uit. Het levende bewijs hiervan is Patricia Gebauer. Ze is geboren in München, heeft een grote passie voor motorrijden en houdt zichzelf fit met de Thaise vechtsport Muay Thai. Ze riskeert gebroken botten en kneuzingen in de zwaarste vechtsport ter wereld en toch heeft dit geen invloed op haar passie.</p>
Superhelden en supermotoren.
De tekeningen van Riccardo Burchielli brengen de eerste strip van BMW Motorrad tot leven.
<p>Strips brengen ons naar een kleurrijk parallel universum. Een waarin superhelden, in een poging om de wereld te redden, in een eindeloos gevecht zijn verwikkeld tegen kwaadaardige schurken. Riccardo Burchielli is de maker van dergelijke stripverhalen. Zijn huidige werk is geïnspireerd op zijn voorliefde voor BMW motorfietsen.</p> <p>In de grafische roman 'Riders in the Storm' van BMW Motorrad en Panini heeft Riccardo Burchielli bestaande motorcoureurs onsterfelijk gemaakt in een futuristisch plot over de strijd tegen het kwaad. Zonder te veel te verraden, kunnen we nu al zeggen dat lezers zich mogen voorbereiden op sterke vrouwelijke personages (maar niet op de manier waarop dit meestal gebeurt in stripverhalen), genetische manipulatie, monsters, kwaadaardige assistenten en, natuurlijk, motorfietsen.</p>
Sneller dan het ijs toestaat.
Robert Gull is houder van het wereldrecord voor de snelste wheelie op het ijs.
<p>De weg is niet genoeg. Zoals op de meeste plaatsen in Scandinavië is de tijd van het jaar waarin je op de wegen kunt rijden in Zweden erg kort. Op het ruwe terrein in het noorden overheersen sneeuw, ijs en vrieskou meer dan de helft van het jaar. Maar de meren die bevriezen openen dan weer heel wat nieuwe mogelijkheden voor motorrijders zoals Robert, die 25 is. Meren zijn niets meer dan water - hard water. Alles wat je nodig hebt is een beetje creativiteit in de werkplaats, banden met scherpe punten, een speelse houding en veel moed... </p>
Ridders op motorfietsen.
Op naar het slagveld met XR-rijder Robert Nacke.
<p>Middeleeuwse veldslagen zijn er niet alleen voor gamers. Motorfanaat Robert Nacke trekt regelmatig zijn harnas aan en reist terug in de tijd naar de vijftiende eeuw voor een middeleeuws gevecht. Hij strijdt tegen andere moedige krijgers in een middeleeuws gevecht, een contactsport waarbij de tegenstanders een harnas dragen en authentieke wapens gebruiken. </p>
Grenzeloos.
Rijden, klimmen en vliegen met Squash Falconer.
<p>Zoals Isaac Newton, de ontdekker van de zwaartekracht, ooit zei: "Wat omhoog gaat, moet ook weer omlaag komen". Maar wat omhoog gaat, komt niet altijd op dezelfde manier weer omlaag. De Britse avonturier Squash Falconer reed op een motorfiets naar de Mont Blanc, klom naar de top en sprong hier er met een paraglider vanaf. Het was alsof ze de wereld wilde laten zien dat geen berg steil genoeg is om haar te stoppen haar dromen te verwezenlijken.</p> <p>Al lange tijd werd ze aangetrokken door de berg, de koning van sneeuw, die op zijn majestueuze troon in de Franse Alpen zit. Op 18-jarige leeftijd was ze op skivakantie in Les Arcs. Hier raakte de Britse vrouw Squash Falconer gefascineerd door de Mont Blanc, de hoogste berg van de Alpen. "Ik weet nog goed hoeveel indruk de berg op mij maakte, zelfs op afstand", zegt de 35-jarige met een twinkeling in haar ogen. "Ik herinner mij dat ik bedacht hoe gaaf het zou zijn om die berg op een dag te beklimmen". Jaren later voltooide zij de expeditie, die meer extreme uitdagingen bracht dan alleen het beklimmen van een berg van 4.810 meter.</p>
De wolf in GS kleren.
Hoe Tomm Wolf ' Mr GS Trophy' werd.
<p>Tomm Wolf hoefde niet verkozen te worden tot 'Mr GS Trophy'. In plaats daarvan verdiende de sportmanager van de International GS Trophy zijn bijnaam vanwege zijn kennis over de GS en zijn aanstekelijke enthousiasme voor avontuurlijk rijden. Na de vijfde wedstrijd, in Zuidoost-Azië, kijkt hij terug op zijn vele jaren ervaring met deze iconische motorfiets.</p> <p>Toen de legendarische BMW GS in 1980 op de markt kwam, was Tomm Wolf al jaren bezig met avontuurlijk rijden. Zijn metgezel: een aangepaste BMW. "In 1987 kocht ik mijn eerste BMW motorfiets en paste deze zo aan dat hij mijn reizen aankon", zegt Tom. Zijn motor moest het ruige terrein in bijvoorbeeld Afrika aankunnen. Dus installeerde hij een grotere tank en een langere voorvork. "Toen BMW in 1980 zijn eerste R 80 G/S op de markt bracht, was dat exact de motorfiets waar ik op had zitten wachten".</p>
Dagelijkse avonturen.
Uw avontuur begint hier en nu.
<p>Elke dag. Elke dag is anders. Elke dag is een avontuur. Dat is exact wat het Everyday Adventures Project is – en de G 310 GS is uw perfecte partner. Wij verrasten twee Zuid-Afrikaanse avonturiers met een G 310 GS en stuurden ze op hun eigen Everyday Adventure. Bekijk wat zij ervoeren op de G 310 GS en leer hoe u deel kunt nemen aan het Everyday Adventures Project. &nbsp; </p>
Everyday Adventures
Jouw avontuur begint hier en nu.
<p>Elke dag. Elke dag is anders. Elke dag is een avontuur. Dat is exact wat het Everyday Adventures Project is – en de G 310 GS is de perfecte partner. Wij verrasten twee Zuid-Afrikaanse avonturiers met een G 310 GS en stuurden ze op hun eigen Everyday Adventure. Bekijk wat zij ervoeren op de G 310 GS en leer hoe je zelf deel kunt nemen aan het Everyday Adventures Project. &nbsp; </p>
Internationale GS Trophy 2018.
Mongolië roept.
<p>Ontdek de wereld. Ontdek het onbekende. Sluit lange vriendschappen. En ga elke uitdaging aan op je GS. De International GS Trophy is een motoravontuur waarbij de wereld aan je voeten ligt. Teams van over de hele wereld strijden met elkaar tijdens intensieve dagetappes en verschillende speciale uitdagingen. </p>
Reizen.
Simpelweg op pad – overal ter wereld.
<p>Elk avontuur begint met iemand die de moed heeft om eraan te beginnen – en een metgezel om mee te gaan. &nbsp; </p>
Testrit
Rijplezier zonder grenzen.
<p>Vakantie. Motorfiets. Bochten. Er is geen betere combinatie. Dat is precies wat je te wachten staat in de Testride Centers van BMW Motorrad. En dat ook nog midden in de mooiste en spannendste tourgebieden van de Alpen. Testride Centers zijn met zorg uitgezochte partnerhotels die aan alle wensen van motorrijders tegemoet komen: afsluitbare parkeerplaatsen, service, onderhoud en natuurlijk heel veel rijplezier. </p>
Training Experience.
Unforgettable experiences on two wheels.
<p>Looking for an unforgettable motorcycling experience? The &quot;Official Partners of BMW Motorrad&quot; offers tours and non-binding testrides on the best motorcycling routes in the world together with selected partners. Or do you want to gain more confidence on your motorcycle – offroad, on the road or on the racetrack? Whether you are a beginner or a pro, our training partners offer the right training sessions and the right machine for every level. We take care of everything so that you can concentrate on the training, a great deal of riding enjoyment and an unforgettable experience. </p>
WELCOME TO THE DIRT.
Offroad-Training.
<p>Heb je niet genoeg aan de weg? Leer dan van onze ervaren trainingspartners, hoe je jouw motor ook op onverhard onder controle houdt. De individuele training van onze partners biedt elke motorrijder - beginnende of gevorderde - een mooie gelegenheid om zich in het terrein helemaal uit te leven. </p>
"Sta op en rij weg."
Elspeth Bear - een architect met een zucht naar avontuur.
<p>Elspeth Beard, een bekend en gelauwerd architect, verkende de wereld aan het begin van de jaren tachtig drie jaar lang op twee wielen. Het was een reis waarbij ze meer dan 55.000 kilometer aflegde. In dit exclusieve interview praat zij over haar liefde voor BMW boxer motorfietsen, vooral de R 60/6, die haar vergezelde op haar reis rond de wereld. </p>
The Great Escape.
VISION NEXT 100: de motorfiets van de toekomst.
<p>Een bril in plaats van een helm, stijlvolle kleding, volledig in balans zonder een standaard: slechts drie van de vele uitvindingen die de standaard kunnen worden voor het rijden op een motorfiets en die een nieuwe dimensie toevoegen aan het gevoel van vrijheid in een toenemende gedigitaliseerde wereld. En het beste: dit voertuig van de toekomst is er al. Wij introduceren de BMW Motorrad VISION NEXT 100. </p>
BMW Motorrad Days 2017
<p>Van 7 t/m 9 juli is Garmisch-Partenkirchen wederom de feestplaats voor motorfans van over de gehele wereld. Avonturiers, tourrijders, customizers of racers - de BMW Motorrad days brengen de hele motorcommunity samen op één plaats. </p>
Vanuit India terug in Beieren.
Interview met Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad.
<p>Na een kort oponthoud in India keerde Edgar Heinrich terug naar München om het designteam van BMW Motorrad te leiden. Het was een fijne terugkeer voor de motorfanaat die zijn carrière in 1986 bij BMW begon. Hij voerde het design van verschillende BMW motorfietsen aan: de Parijs-Dakar rallymotorfiets, de K 1200 S en R, de HP2 Enduro, de R 1150 GS, de R 1200 GS en recent nog de S 1000 RR. Voordat hij voor de Indische autofabrikant Bajaj werkte was hij ook betrokken bij het ontwerp van de K 1600 GT en GTL touringmotorfietsen en van de C 600 Sport en de C 650 GT maxi-scooters. Stuk voor stuk succesvolle producten die de horizon van het gevestigde marksegment verlegde, waardoor vele nieuwe klanten zich tot het merk aangetrokken voelden. In een exclusief interview met BMW Motorrad verteld Edgar Heinrich over zijn passie voor het ontwerpen, verzamelen en het restaureren van allerhande motorfietsen. </p>
Make Life a Ride.
<p>Elk moment is een kruispunt. je kunt naar links gaan, je kunt naar rechts gaan of je kunt rechtdoor blijven gaan. Je kunt terugkeren naar je beginpunt en gewoon blijven rijden. Er liggen een miljoen wegen aan je voeten, elke beter dan de laatste en geen slechter dan de volgende. Kies elke seconde een nieuw pad en kijk niet terug. Omdat alles wat je op de weg vindt voor altijd van jou is. En daarom telt Make Life a Ride. </p>
Capture
De focus behouden. Volg je eigen weg. Blijf rijden. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Compete
Je handen op de handgrepen. Je vingers op de gashendel. Beide ogen op de weg gericht. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Create
Het leven is geen snelweg. Het is een weg van kruispunten, pieken, dalen en keerpunten. Gemaakt door niemand anders dan jij. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Rock
Jouw zoektocht begin niet met jezelf vestigen. Maar in het vinden van je eigen pad naar geluk. Make Life a Ride.
<p>. </p>
Een snelle Zweedse.
Eva Håkansson heeft het snelheidsrecord or haar naam staan met haar zelfgemaakte streamliner.
<p>Snel kan ook schoon zijn - Eva Håkansson is hier zeker van. De werktuigbouwkundig ingenieur met een doctoraat wil de wereld laten zien dat milieuvriendelijke voertuigen snel en leuk kunnen zijn en dat werktuigbouwkunde een uitstekende keuze is voor vrouwen. Op weg met de snelste vrouwelijke motorrijder ter wereld, die een nieuw wereldrecord neerzette van 434 km/h met haar zelfgemaakte 'KillaJoule' streamliner.</p>
Bijtanken in Amsterdam.
De #SocialTestride van BMW Motorrad.
<p>Dat er in Amsterdam altijd iets in de lucht hangt, is algemeen bekend. Maar nu was het anders: de #SocialTestride van BMW Motorrad ging van start met de eerste rondrit door de grachtenstad - met alleen maar C evolution maxi-scooters, volledig emissieloos.</p> <p>In totaal stonden er vijf steden op het programma voor de #SocialTestride. Het was zaak om - zonder brandstof - de culturele hotspots van elke stad te vinden. De tocht door Amsterdam ging van start bij de bekende BMW Motorrad dealer Harry Meijer. In zijn zaak, gelegen nabij luchthaven Schiphol en met een oppervlakte van 2.100 vierkante meter, geeft hij ons een rondleiding langs zijn hele assortiment van BMW Motorrad. Daarbij ook de BMW C evolutions die op de deelnemers staan te wachten. Natuurlijk was iedereen razend enthousiast en gelukkig was het weer nagenoeg perfect. De stad zelf bleek met haar nauwe straatjes en drukke verkeer het ideale decor voor de deelnemers. </p>
Ontwerp, architectuur en innovaties.
De #SocialTestride last in Barcelona een stop in.
<p>Zon, een aangenaam briesje en het strand voor de deur. De ideale voorwaarden om in je zwembroek te schieten - of om je scooterhelm op te zetten.</p> <p>Met haar mediterraanse klimaat, ontzagwekkende architectuur, alomtegenwoordige design en interessante mix van oude en moderne straten is Barcelona de ideale stad om telkens weer opnieuw te ontdekken. Ideaal op twee wielen, uiteraard. Bovendien is innovatieve mobiliteitsoplossingen in deze stad al jaren geen holle frase. En daarmee dus de perfecte plek voor de derde #SocialTestride.</p>
Ontspanning, elegantie, elektrisch.
De #SocialTestride ontdekt Milaan.
<p>In Milaan is het goede gewoonte om vol enthousiasme en met veel lawaai door de straten te rijden - netjes uitgedrukt. Hoe zouden de inwoners reageren als er in plaats van lawaai alleen een zacht gezoem te horen was?</p> <p>Na Amsterdam, Parijs en Barcelona was Milaan de volgende stad voor een testrit. De vierde #SocialTestride ging van start op een prominente locatie. Aan het eind van de druk bereden A1 in het district San Donato Milanese. Hier ontmoetten de deelnemers elkaar bij BMW Milaan. Uiteindelijk maken scooters deel uit van de Italiaanse nationale identiteit. Dus was er veel enthousiasme: in hoeverre staan de mensen open voor deze nieuwe vorm van mobiliteit? </p>