De weg omhoog.
In Berlijn-Spandau, waar tot 1945 vliegtuigmotoren werden gebouwd en vervolgens gereedschapsmachines werden geïnstalleerd, krijgen de BMW motorfietsen hun nieuwe thuis en Berlijnse lucht in hun banden. In lijn met de bloei van de motorfietsmarkt produceert BMW een volledig nieuw ontwikkelde serie met de /5-modellen.
Motorrijden wordt een hobby.
Motorrijden wordt een hobby.
De houding ten opzichte van motorrijden is veranderd: klanten zijn meer op recreatie gericht en motorrijden wordt ook steeds populairder als hobby in rijkere kringen. De /5-serie voldoet aan het begin van de jaren 70 aan alle eisen die aan een moderne motorfiets worden gesteld.
BMW wordt een wereldmerk.
In de jaren 60 vertrouwde BMW op het beproefde rijwielgedeelte van de in 1955 geïntroduceerde schommelarm-modellen, die met hun stabiele rijeigenschappen nieuwe maatstaven aanlegden op het gebied van solorijden en zijspannen. In 1960 ronden twee sportmachines - R 50 S en R 69 S - het modelprogramma af. Dat laatste model is met een topsnelheid van maar liefst 175 km/h de snelste Duitse productiemachine, waarmee BMW goed mee kan doen met de internationale top. En de motorfietsen van BMW zie je niet langer alleen maar op mooie plekjes van Europa, maar ook op de highways in Amerika. Het grootste deel van alle in de jaren '60 geproduceerde machines wordt geëxporteerd naar de USA. Maar ook op de andere continenten gaan BMW motorfietsen meer en meer tot het straatbeeld behoren.
Motorfietsen van de jaren 60
1960: R 69 S.
1960: R 69 S.
Het sportieve topmodel van BMW - de R 69 S - gaat in première. Met 42 pk en een topsnelheid van 175 km/h baart dat opzien - tot ver buiten Duitsland. De krukas van de R 69 S motor was voorzien van een trillingsdemper. En een hydraulische stuurdemper verhoogde het rijcomfort nog eens aanzienlijk.
1967: R 69 US.
1967: R 69 US.
Speciaal voor de Noord-Amerikaanse markt bouwt BMW de boxermodellen vanaf 1967 ook met een telescoopvork. Daarmee wordt in de USA - de belangrijkste exportmarkt van BMW - de levertijd van de nieuw ontwikkelde /5 modellen overbrugd.
1969: R 50/5.
1969: R 50/5.
De /5 modellen zijn een verregaand nieuwe constructie van de boxermachine: een lichter veerbed frame met aangeschroefd achterframe, telescoopvork voor, swingarm achter, krukas en drijfstangen draaien in glijlagers. Verder een wisselstroomdynamo, ontsteking op accustroom, een elektrische startmotor en twee gasklep gestuurde constant vacuüm carburateurs. En voor het eerst zijn naast zwart en wit ook andere kleuren leverbaar, zoals zilver, blauw en rood. Het basismodel, de R 50/5 is de laatste BMW met de klassieke cilinderinhoud van 500cc.
1969: R 60/5.
1969: R 60/5.
Ook de R 60/5 is een verregaand nieuwe constructie van de boxermachine: een lichter veerbed frame met aangeschroefd achterframe, telescoopvork voor, swingarm achter, krukas en drijfstangen draaien in glijlagers. Verder een wisselstroomdynamo, ontsteking op accustroom, een elektrische startmotor en twee gasklep gestuurde constant vacuüm carburateurs. En voor het eerst zijn naast zwart en wit ook andere kleuren verkrijgbaar, zoals zilver, blauw en rood.
1969: R 75/5.
1969: R 75/5.
De BMW R 75/5 is het topmodel van de /5 modelserie. Het rijwielgedeelte is gelijk aan dat van de andere /5 modellen, maar dankzij de 750cc cilinderinhoud levert deze machine nu 50 pk. Topsnelheid 175 km/h. In de jaren 60 een uitstekend aanbod van BMW voor de aantrekkende vraag naar motorfietsen.
Meer decennia
- De jaren 20.
- De jaren 30.
- De jaren 40.
- De jaren 50.
- De jaren 70.
- De jaren 80.
- De jaren 90.
- De 21e eeuw.
Het allereerste begin.
Op de Motorshow van Berlijn in september 1923 werd het startsignaal gegeven voor de bouw van BMW motorfietsen: de R 32 is de eerste BMW motorfiets, ontwikkeld door Max Friz. De wereldberoemde boxermotor wordt het belangrijkste kenmerk van de fabrikant.
Over records en racen.
In de jaren 30 dachten de ingenieurs niet alleen na over de ontwikkeling van de prestaties, maar introduceerden ze ook de hydraulisch gedempte telescoopvork en de uitvoerig ontworpen OHV-boxermotor - met unieke gevolgen en successen.
Met pioniersgeest verder.
Na de beroering van de oorlog, lukt het BMW om een nieuwe start te maken met het produceren van motorfietsen. Eerst bouwen ze de R 24: een eencilinder motorfiets beperkt tot 250 cc.
Terug aan de top.
De jaren 50 worden gekenmerkt door sportieve successen. BMW behaalt opmerkelijke topsnelheden met een in serie geproduceerde machine. Verder winnen de coureurs van BMW titels in wereldkampioenschappen.
Bescherming tegen weer en wind.
Een nieuw tijdperk breekt aan: een cockpit weggewerkt in een volledige en gestroomlijnde kuip maken het rijden op de motor comfortabeler. Er zijn sportieve motorfietsen. In het bijzonder is de R 90 S een populaire designklassieker - niet in de laatste plaats vanwege het opvallende tweekleurige lakwerk.
Nieuwe technologie, nieuw segment.
De motorfietsfabrikant verrast met baanbrekende innovaties en het nieuwe segment van travel enduro. Na de revolutionaire eenzijdige swingarm uit 1980 wordt het BMW Paralever systeem in 1987 geïntroduceerd op de R 100 GS.
Pionier, trendsetter.
De nieuwe vierkleppen boxer met elektronisch motormanagement en de eerste BMW ééncilinder motorfiets sinds 1966 komen in de jaren 90 op de markt. In het voorjaar van 1991 werd BMW Motorrad bovendien de eerste motorfabrikant ter wereld die een geregelde driewegkatalysator voor motorfietsen aanbood.
Sportiever en dynamischer dan ooit.
Verschillende nieuwe modellen en technische innovaties laten BMW Motorrad groeien: de nieuwe K Serie wordt nu geleverd met een dwarsgeplaatste motor en de nieuw ontwikkelde F Serie voedt het middensegment. Aan het einde van het decennium introduceert BMW Motorrad een van de belangrijkste nieuwe modellen op de markt: de S 1000 RR markeert de eerste keer dat het merk zich begeeft in de wereld van superbikes.