Over records en racen - en nog meer records.

Nieuwe designs leiden tot sportieve successen van BMW motorfietsen.

In de jaren 30 dachten de ingenieurs niet alleen na over de ontwikkeling van de prestaties, maar introduceerden ze ook de hydraulisch gedempte telescoopvork en de uitvoerig ontworpen OHV-boxermotor - met unieke gevolgen en successen.

1936 - 1937: de innovaties van Rudolf Schleicher.

1936 - 1937: de innovaties van Rudolf Schleicher.

De BMW R 5 is een geheel nieuwe constructie van ingenieur Rudolf Schleicher. Met 24 pk uit 500cc en een laag eigen gewicht is het een van de sportiefste machines van zijn tijd. De BMW R 5 heeft een zogenoemd tunnelblok, twee nokkenassen, voetschakeling aan de versnellingsbak en een buizenframe uit naadloos getrokken en elektrisch gelaste conische, ovalen buizen. En bovendien een telescoopvork met verstelbare demping en voetsteunen in plaats van de tot dan toe gebruikelijke treeplanken.

+ Lees verder

1935: de eerste hydraulische telescoopvork.

Voor de BMW R 12 en R 17 gebruikt BMW als eerste motorfietsfabrikant ter wereld een hydraulisch gedempte telescopische voorvork in plaats van de gebruikelijke schommelarmen met bladvering. Dit nieuwe principe, dat tot op de dag van vandaag door vrijwel alle motorfietsfabrikanten wordt toegepast, is eerst met succes uitgeprobeerd in de motorsport - offroad, bergklims, op het circuit en niet in de laatste plaats: bij de vele recordritten van Ernst Henne.

+ Lees verder

1937: legendarisch snelheidsrecord - snelste man op twee wielen.

1937: legendarisch snelheidsrecord - snelste man op twee wielen.

Ernst Henne onderneemt met de 108 pk uit de nieuwste 500cc compressormachine op de Autobahn Frankfurt-Darmstadt een nieuwe recordpoging. De machine heeft een volledige kuip, want nieuwe aerodynamische inzichten beloven beslissende verbeteringen. En het resultaat is adembenemend: met 279,5 km/h is Ernst Henne de snelste man ter wereld op twee wielen. Het wereldrecord van 28 november 1937 zou 14 jaar stand houden.

+ Lees verder

1938: Schorsch Meier, bijgenaamd "Gietijzeren Schorsch".

1938: Schorsch Meier, bijgenaamd "Gietijzeren Schorsch".

Met zijn 65 pk sterke BMW compressormachine maakt hij furore op de grote circuits van Europa. De resultaten mogen er zijn: in 1938, zijn eerste seizoen, wint BMW fabrieksrijder Georg Meier het Europees Kampioenschap Wegrace. Een jaar later zorgt Georg "Schorsch" Meier, die in de motorsportbladen al "Gietijzeren Schorsch" wordt genoemd, voor sensatie: als eerste niet-Engelsman op een niet-Engelse machine sleept hij de legendarische "Senior Tourist Trophy" op het eiland Man in de wacht - het volgende grote succes voor BMW.

+ Lees verder

Motorfietsen van de jaren 30

1931: R 2.

1931: R 2.

De BMW R 2 weet met zijn verlichte versie van het geperst plaatstalen frame en een nieuwe eencilinder de rijbewijsvrije 200cc klasse te veroveren. Voor het eerst zien we een trommelrem aan het achterwiel.

+ Lees verder

1932: R 4.

1932: R 4.

De BMW R 4 is de grotere eencilinderversie met een versterkt R 2 rijwielgedeelte - bedoeld als machine voor de overheid en de terreinsport. Het naar rechts verplaatste motorblok maakt een rechtlijnige krachtoverbrenging naar het achterwiel mogelijk.

 

+ Lees verder

1935: R 12.

1935: R 12.

Met de BMW R 12 maakt de eerste hydraulisch gedempte telescoop voorvork zijn debuut in de motorfiets. Deze innovatie zorgt - vergeleken met de tot dan toe gebruikelijke schommelarm met bladveren - voor een sterke verbetering van comfort en rijeigenschappen. In hetzelfde frame van geperst staalplaat is een zijklepper gemonteerd, naar keuze leverbaar met een SUM of met twee Amal carburateurs. Nieuw voor de boxermodellen is de vierversnellingsbak en de trommelrem op het achterwiel in plaats van de gebruikelijke cardanrem.

+ Lees verder

1935: R 17.

1935: R 17.

Het sportmodel: de BMW R 17 met zijn krachtige OHV motor (over head valves - kopklepper). Daarmee is deze machine in staat om een onwaarschijnlijk hoge topsnelheid van 140 kilometer per uur te halen.

+ Lees verder

1936: R 5.

1936: R 5.

De BMW R 5 is een geheel nieuwe constructie van Rudolf Schleicher met een motor met tunnelblok, twee nokkenassen, voetschakeling aan de versnellingsbak, een buizenframe van naadloos conisch getrokken ovale buis, verstelbare demping van de telescoopvork en voetsteunen in plaats van treeplanken.

+ Lees verder

1938: R 51.

Bron: BMW Group Archief; Fotograaf: BMW Werkfoto.

1938: R 51.

Het nieuwe buizenframe zorgt door de ingebouwde plunjervering van het achterwiel voor een aanzienlijke verbetering van rijcomfort en wegligging. De succesvolle deelname van constructeur Alexander von Falkenhausen aan de Zesdaagse overtuigt ook de grootste sceptici van deze technisch indrukwekkende innovatie. 

+ Lees verder

1938: R 66.

1938: R 66.

Het buizenframe met ingebouwde plunjervering voor het achterwiel zorgt voor een aanzienlijke verbetering van rijcomfort en wegligging. Het nieuwe topmodel R 66 krijgt een van de BMW R 6 afgeleide 30 pk sterke 600cc sportmotor met kopkleppen en bereikt daarmee een topsnelheid van maar liefst 145 kilometer per uur.

+ Lees verder

Meer decennia

De jaren 20.

Het allereerste begin.

Op de Motorshow van Berlijn in september 1923 werd het startsignaal gegeven voor de bouw van BMW motorfietsen: de R 32 is de eerste BMW motorfiets, ontwikkeld door Max Friz. De wereldberoemde boxermotor wordt het belangrijkste kenmerk van de fabrikant.

De jaren 40.

Met pioniersgeest verder.

Na de beroering van de oorlog, lukt het BMW om een nieuwe start te maken met het produceren van motorfietsen. Eerst bouwen ze de R 24: een eencilinder motorfiets beperkt tot 250 cc.

De jaren 50.

Terug aan de top.

De jaren 50 worden gekenmerkt door sportieve successen. BMW behaalt opmerkelijke topsnelheden met een in serie geproduceerde machine. Verder winnen de coureurs van BMW titels in wereldkampioenschappen.

De jaren 60.

De weg omhoog.

In Berlijn-Spandau, waar tot 1945 vliegtuigmotoren werden gebouwd en vervolgens gereedschapsmachines werden geïnstalleerd, krijgen de BMW motorfietsen hun nieuwe thuis en Berlijnse lucht in hun banden. In lijn met de bloei van de motorfietsmarkt produceert BMW een volledig nieuw ontwikkelde serie met de /5-modellen.

De jaren 70.

Bescherming tegen weer en wind.

Een nieuw tijdperk breekt aan: een cockpit weggewerkt in een volledige en gestroomlijnde kuip maken het rijden op de motor comfortabeler. Er zijn sportieve motorfietsen. In het bijzonder is de R 90 S een populaire designklassieker - niet in de laatste plaats vanwege het opvallende tweekleurige lakwerk.

De jaren 80.

Nieuwe technologie, nieuw segment.

De motorfietsfabrikant verrast met baanbrekende innovaties en het nieuwe segment van travel enduro. Na de revolutionaire eenzijdige swingarm uit 1980 wordt het BMW Paralever systeem in 1987 geïntroduceerd op de R 100 GS.

De jaren 90.

Pionier, trendsetter.

De nieuwe vierkleppen boxer met elektronisch motormanagement en de eerste BMW ééncilinder motorfiets sinds 1966 komen in de jaren 90 op de markt. In het voorjaar van 1991 werd BMW Motorrad bovendien de eerste motorfabrikant ter wereld die een geregelde driewegkatalysator voor motorfietsen aanbood.

De 21e eeuw.

Sportiever en dynamischer dan ooit.

Verschillende nieuwe modellen en technische innovaties laten BMW Motorrad groeien: de nieuwe K Serie wordt nu geleverd met een dwarsgeplaatste motor en de nieuw ontwikkelde F Serie voedt het middensegment. Aan het einde van het decennium introduceert BMW Motorrad een van de belangrijkste nieuwe modellen op de markt: de S 1000 RR markeert de eerste keer dat het merk zich begeeft in de wereld van superbikes.

Huidige modellen

Geschikte motorfietsen.

spinner