Terug aan de top.

BMW betreedt het internationale podium met topmodellen en legendarische overwinningen.

De jaren 50 worden gekenmerkt door sportieve successen. BMW behaalt opmerkelijke topsnelheden met een in serie geproduceerde machine. Verder winnen de coureurs van BMW titels in wereldkampioenschappen.

R 68: de 100-mijls-racer.

R 68: de 100-mijls-racer.

Met de R 68 heeft BMW weer een sportief topproduct in het programma. Door zijn topsnelheid van 160 km/h is de BMW R 68 het onbetwiste topmodel van de jaren '50. Met de introductie van de '100-mijls-racer' op de internationale fiets- en motorbeurs IFMA viert BMW op indrukwekkende wijze zijn come back in de internationale motorfietsindustrie.

+ Lees verder

BMW duikt in de wereld van motorsport.

Het legendarische RS model wordt voor de motorsport in een kleine oplage met klepbediening via koningsassen geproduceerd. Deze machines zijn goed voor een topsnelheid van 200 km/h. Privérijders slepen er talrijke overwinningen op de grote circuits van de wereld mee in de wacht. In het jaar 1954 begint BMW het ene na het andere wereldkampioenschap zijspan te winnen. Wilhelm Noll en Fritz Cron zijn de eersten die met de RS zijspancombinatie een wereldtitel in de wacht slepen. Bovendien lukt het Noll om met zo'n combinatie met 280,8 km/h een nieuw wereldsnelheidsrecord voor BMW te vestigen. Met een kleine achterstand wordt Walter Zeller in 1956 2e - tot dan toe de allerhoogste plaats voor een BMW coureur in het WK Wegrace.

+ Lees verder

Motorfietsen van de jaren 50

1951: R 51/3.

1951: R 51/3.

In het bekende rijwielgedeelte zijn nu nieuwe motoren te vinden - met een centrale nokkenas die ook de magneetontsteking aandrijft. De dynamo is aan de voorzijde op het uiteinde van de krukas gemonteerd. En in plaats van twee door  distributiekettingen aangedreven nokkenassen wordt nu een centrale nokkenas toegepast.

+ Lees verder

1952: R 68.

1952: R 68.

Van buiten alleen aan de kleppendeksels en de smalle spatborden herkenbaar, maakt de nieuwe sportmachine zijn opwachting met grotere kleppen en carburateurs, een andere nokkenas, een hogere compressieverhouding en naaldgelagerde tuimelaars. Met zijn vermogen van 35 pk haalt de BMW R 68 een topsnelheid van 160 km/h. En daarmee is de BMW R 68 de eerste 100-mijls-racer van Duitse makelij

+ Lees verder

1954: R 25/3.

Bron: BMW Group Archief; Fotograaf: BMW Werkfoto.

1954: R 25/3.

De R 25/3 komt met baanbrekende innovaties. Naast meer motorvermogen zorgen volle trommelremmen, 18 inch wielen en een hydraulisch gedempte telescoopvork voor meer comfort, veiligheid en rijplezier. Met een totale productie van 47.700 exemplaren is de BMW R 25/3 tot ver in de jaren 90 de meestverkochte motorfiets van BMW. 

+ Lees verder

1955: R 50.

1955: R 50.

De BMW R 50 is het eerste model van een nieuwe generatie 'Vollschwingen' motorfietsen. Het achterwiel krijgt lange swingarmen met veer/dempingselementen. Het voorwiel wordt geleid in schommelarmen met veer/dempingselementen volgens het Earles-principe. Voor het eerst past BMW een diafragma-koppeling toe en een drie-assige vierversnellingsbak met koppelingsdemper. Omdat de 26 pk sterke R 50 met zijn topsnelheid van 140 km/h een snelle en comfortabele machine is met de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van BMW, is dit model bij overheden in binnen- en buitenland bijzonder geliefd.  

+ Lees verder

Meer decennia

  • De jaren 20.
    Het allereerste begin.

    Op de Motorshow van Berlijn in september 1923 werd het startsignaal gegeven voor de bouw van BMW motorfietsen: de R 32 is de eerste BMW motorfiets, ontwikkeld door Max Friz. De wereldberoemde boxermotor wordt het belangrijkste kenmerk van de fabrikant.

  • De jaren 30.
    Over records en racen.

    In de jaren 30 dachten de ingenieurs niet alleen na over de ontwikkeling van de prestaties, maar introduceerden ze ook de hydraulisch gedempte telescoopvork en de uitvoerig ontworpen OHV-boxermotor - met unieke gevolgen en successen.

  • De jaren 40.
    Met pioniersgeest verder.

    Na de beroering van de oorlog, lukt het BMW om een nieuwe start te maken met het produceren van motorfietsen. Eerst bouwen ze de R 24: een eencilinder motorfiets beperkt tot 250 cc.

  • De jaren 60.
    De weg omhoog.

    In Berlijn-Spandau, waar tot 1945 vliegtuigmotoren werden gebouwd en vervolgens gereedschapsmachines werden geïnstalleerd, krijgen de BMW motorfietsen hun nieuwe thuis en Berlijnse lucht in hun banden. In lijn met de bloei van de motorfietsmarkt produceert BMW een volledig nieuw ontwikkelde serie met de /5-modellen.

  • De jaren 70.
    Bescherming tegen weer en wind.

    Een nieuw tijdperk breekt aan: een cockpit weggewerkt in een volledige en gestroomlijnde kuip maken het rijden op de motor comfortabeler. Er zijn sportieve motorfietsen. In het bijzonder is de R 90 S een populaire designklassieker - niet in de laatste plaats vanwege het opvallende tweekleurige lakwerk.

  • De jaren 80.
    Nieuwe technologie, nieuw segment.

    De motorfietsfabrikant verrast met baanbrekende innovaties en het nieuwe segment van travel enduro. Na de revolutionaire eenzijdige swingarm uit 1980 wordt het BMW Paralever systeem in 1987 geïntroduceerd op de R 100 GS.

  • De jaren 90.
    Pionier, trendsetter.

    De nieuwe vierkleppen boxer met elektronisch motormanagement en de eerste BMW ééncilinder motorfiets sinds 1966 komen in de jaren 90 op de markt. In het voorjaar van 1991 werd BMW Motorrad bovendien de eerste motorfabrikant ter wereld die een geregelde driewegkatalysator voor motorfietsen aanbood.

  • De 21e eeuw.
    Sportiever en dynamischer dan ooit.

    Verschillende nieuwe modellen en technische innovaties laten BMW Motorrad groeien: de nieuwe K Serie wordt nu geleverd met een dwarsgeplaatste motor en de nieuw ontwikkelde F Serie voedt het middensegment. Aan het einde van het decennium introduceert BMW Motorrad een van de belangrijkste nieuwe modellen op de markt: de S 1000 RR markeert de eerste keer dat het merk zich begeeft in de wereld van superbikes.

Huidige modellen

Geschikte motorfietsen.
spinner