R 90 CAFÉ RACER.

Een noordelijke ziel en zijn speciale motorfiets uit Alaska.

De look - klassiek.

Het is vanaf de eerste oogopslag duidelijk hoeveel liefde er aan deze motor is gewijd. Alleen al het lakwerk: het pastelgroen herinnert aan het groen van de klassieke Bianchi 'Celeste' racemotor. Het crèmewit vult dit aan met een portie elegantie. Perry Cowles is verantwoordelijk voor de bruine finishlaag. De voormalige bordenschilder die tegenwoordig zijn eigen airbrush-shop heeft: Perry's Rod and Custom. En gelukkig bevindt zich deze winkel in Alaska.
De aandacht voor detail en kwaliteit is terug te vinden in de aangepaste lederen gereedschapstas. Deze tas past precies in het frame en past perfect bij het leder en het ontwerp van de zitting. Een blijvende passie, want sinds deze foto's zijn genomen, is de machine wederom vele malen opnieuw ontworpen wat betreft de vele details. Ook op plekken waar de motor er al perfect uitzag. Het zadel en de spiegel passen dankzij de kleine materiaalwijzigingen nog beter bij de lederen handgrepen. En de standaard Bing 32 carburateur is vervangen door een Dell'Orto 38. Maar waar komt dit enthousiasme eigenlijk vandaan?
+ Lees verder

Lange dagen.

Lange dagen.

Alaska, de 49e staat van Amerika. Een van zijn bijnamen: 'De laatste grens' ('the last frontier'). En als je op de wereldkaart kijkt, wordt al snel duidelijk waar deze naam vandaan komt: Siberië begint in het westen van Alaska. In het oosten bevindt zich het Canadese Yukon. Ga iets naar het noorden en de Noordelijke IJszee zal je onderdompelen in ijswater. Alaska is ook bekend als het land van de middernachtzon. Hier, in het korte zomerseizoen, zijn er vier maanden waarin de zon niet ondergaat. En daardoor ontstaat er een perfect zicht over de brede wegen. Ideaal voor motorrijden. Maar Alaska heeft ook een donkere kant.

+ Lees verder

Lange nachten.

Lange nachten.

In tegenstelling tot het constant verlichte zomerseizoen lijken de winters in Alaska eindeloos: aardedonker en meestal erg koud. Wederom, ideaal voor motorrijden. Dan heb je wel gelijkgestemde vrienden, een werkplaats, het juiste gereedschap en natuurlijk passie voor customizing nodig. Het resultaat van zo'n winter is dan minstens net zo speciaal als dat de nachten lang zijn. Of gewoon net zo mooi als de onvergetelijke BMW R 90 Café Racer van Erik.

+ Lees verder

Passie heeft geen leeftijd.

In zijn leven buiten de werkplaats heeft Erik zijn eigen bureau voor verzekeringen en financiële producten. Maar het customizen begon al toen Erik nog op school zat. En nu dus een Café Racer?
"De scene is eigenlijk meer gericht op donkere en opstandige machines. Ik was echter op zoek naar de strakke, geraffineerde uitstraling van een oude Café Racer. Ik ben te jong voor een kuip en te oud voor een kruisraket (race-replica, red.). Ik was altijd een enthousiaste fietser en piloot, wat ook te zien is aan de modificatie. Bijvoorbeeld aan de prominente en minimalistische 'cockpit'".
Zijn passie lijkt eindeloos. Dus waar haalt Erik, die ook getrouwd en vader is, de tijd vandaan? Eenvoudig antwoord: gewoon niet op de bank voor de TV hangen. Er zijn altijd een paar uur over als de kinderen in bed liggen, of in het weekend. Erik bouwt zijn machines natuurlijk zodat zijn kinderen er later op kunnen rijden. Hij verspilt geen enkele gedachte aan het mogelijk verkopen van zijn motoren. Vooral niet als hij ziet hoeveel plezier zijn jongste kinderen hebben als zij hun vader in de werkplaats helpen. Nou ja, helpen? In elk geval heeft iedereen plezier. En het is niet slecht voor zijn projecten.
Erik geeft zijn kinderen in de werkplaats ook een paar lessen over verantwoordelijkheid, veiligheid, creativiteit, tevredenheid, toewijding en passie. En dat kan alleen maar handig zijn voor hun toekomst. Als je meer wilt weten over Erik en zijn vrienden in het hoge noorden, ga dan gewoon naar zijn Facebook-pagina.
+ Lees verder
Ga naar de Facebook-pagina
Ik wilde de strakke, geraffineerde uitstraling van een oude Café Racer. Ik ben te jong voor een kuip en te oud voor een kruisraket (race-replica, red.).

Erik Christensen

Hier volgen vijf tips van Erik.

1. Bouw de motorfiets twee keer. Een keer voordat deze wordt gelakt. Ik heb de fout gemaakt om motoren maar één keer te bouwen. En toen moest ik de motor weer ombouwen, zodat deze voldeed aan mijn verwachtingen.
2. Neem je tijd. Ontwikkel een nauwkeurig concept voordat je begint. Een mislukte montage is vaak het resultaat van twijfelachtige beslissingen.
3. Luister nooit naar de mening van anderen. Doe alleen wat jou een goed gevoel geeft. Want uiteindelijk ben jij degene die erop rijdt en dol moet zijn op de motor.
4. Als je een hongerig gevoel krijgt, zorg dan voor de noodzakelijke dingen bij de montage van jouw motor: koffie, bier en pizza.
5. Geef nooit je kinderen of je huwelijk op voor een motor. Als je oud bent geworden, zal de motor hoogstwaarschijnlijk niet voor je gaan zorgen.
+ Lees verder
Meer verhalen die je misschien interessant vindt.
Geschikte motorfietsen.
spinner