Gedefinieerde kracht in een rechte lijn
Roland Sands is bekend vanwege zijn gewaagde designs met invloed vanuit de racesport. Hij combineert stijlen en kent daarbij geen grenzen. Bij de ombouw van de R 18 laat hij zich inspireren door het dragracing-verleden van zijn vader: Hij reduceert de gespierde cruiser tot het wezenlijke, richt hem volledig in op maximale snelheid op het rechte stuk. Er ontstaat een rechtlijnige dragster met iconische boxermotor – de R 18 Dragster.
Korte beschrijving
R 18 Dragster
Roland Sands Design (RSD)
Roland Sands
R 18
2020/2020
Dragster
Design dat grenzen verlegt.
Design dat grenzen verlegt.
Roland Sands staat bekend om het combineren van stijlen en het creëren van nieuwe genres. De eerste stap is altijd een schets. Daarin benadert hij de basisvorm van de motorfiets en onderzoekt de mogelijkheden in de geometrie. "Uiteindelijk vindt de echte magie plaats, wanneer we de schetsen tot leven wekken", aldus de designer. Iedere nieuwe custom bike is een leerproces – zelfs na meer dan 200 omgebouwde motorfietsen. "We willen het genre waarin we werken elke keer weer opnieuw goed bevatten. Dat is voor ons de sleutel, zodat het resultaat authentiek en functioneel wordt“, zegt hij.
Roland Sands
Roland Sands Design
"Mijn vader was een dragracer", vertelt Roland Sands. Hij groeide te midden van unieke motorfietsen op – en reed later zelf 10 jaar lang races. Dat inspireerde hem ertoe "de motorfiets tot het wezenlijke te reduceren, hem zo te vormen, dat hij op het rechte stuk snel rijdt." Het doel was een rechtlijnige dragster met de gespierde big boxer als markant middelpunt. Daarvoor haalden Roland Sands en zijn team de R 18 compleet uit elkaar en gaven de machine een compleet nieuwe vorm. Het resultaat: de R 18 dragster.
Details van de motorfiets
De verwijdering van de vering en ca. 23 kg gewicht van het frame en subframe maakt een versteviging van de machine en een lagere framepositie mogelijk.
Standaard rijwielgedeelte met gemodificeerd voor- en achterspatbord, voorste gedeelte van de Superbike S 1000 RR, speciaal voor deze motorfiets vervaardigde buddyseat, uit de BMW x RSD-serie stammende rem- en koppelingshendel, velgen, cilinderkopdeksels, motorafdekking, koplamp en displays.
Oorspronkelijke R 18 upside-down voorvork met 19 x 3 inch grote BMW X Roland Sands velg in zwart en speciaal vervaardigde Dunlop-slick.
In gewicht gereduceerde achterbrug met 17 x 6 inch grote BMW x Roland Sands velg in zwart en rechthoekige dragrace slick voor een agressieve, klassieke dragracing-look.
Speciaal ontwerp met roestvrijstalen buizen in combinatie met iets aangepaste BMW X RSD eindkappen voor een verhoogde uitlaatgasstroom.
Klassiek BMW blauw in twee tinten met originele lijnen.
Klassieke cruiser op maximumsnelheid
Het team van Roland Sands verwijderde de vering en een kleine 23 kg gewicht van het frame en de achterbrug. Zo verlaagden ze de motorfiets en gaven hem de stijve vorm van een voor maximumsnelheid ontworpen dragster. Daarbij werd de oorspronkelijke lengte van de motorfiets met de klassieke cruiser-lijn van het verlengde front tot aan het achterwiel behouden. Het front komt van de BMW Superbike S 1000 RR – het geeft de motorfiets een sportieve opvallende look.
"Het moeilijkste onderdeel was met afstand de elektronica. Dat was één groot experiment omdat we een lachgasinspuiting hebben toegevoegd, de standaarduitlaat hebben verwijderd en de inlaat drastisch hebben veranderd. Maar we hebben het voor elkaar gekregen“, aldus Sands.
Na drie maanden werken mocht de gespierde R 18 Dragster eindelijk op het circuit – en kon laten zien, wat de krachtige big boxer in zich heeft.
Disclaimer
De afgebeelde motorfiets kan aangepast en uitgerust zijn met accessoires van derden en / of eigen onderdelen die niet door BMW Motorrad zijn vervaardigd, gedistribueerd of getest. BMW Motorrad aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de wijzigingen (inclusief de installatie, kenmerken en gebruik van de afgebeelde accessoires). LET OP: modificatie van productievoertuigen (inclusief de installatie en het gebruik van onderdelen van derden en eigen onderdelen) kunnen de rijeigenschappen nadelig beïnvloeden. Het berijden van onze motorfietsen in aangepaste staat is op eigen risico.