Departed.
Het team van Custom Works ZON uit Japan is al vele malen onderscheiden voor de custom motorfietsen die het heeft gemaakt. Met 'Departed' zorgen Yuichi Yoshizawa en Yoshikazu Ueda nu opnieuw voor veel ophef. Het kloppende hart van de machine is het prototype van een volledig nieuw type boxermotor.
Korte beschrijving
Departed
Custom Works ZON
Yuichi Yoshizawa, Yoshikazu Ueda
2018
Land Speed Racer
Markante Land Speed Racer.
Markante Land Speed Racer.
Dit keer liep het heel anders. Normaal gesproken begint de customizer met een bestaande motor en geeft hij deze een unieke look. De opdrachtgever is dan blij met de verrassende metamorfose en staat met verwondering te kijken. Maar bij dit project begon Yuichi Yoshizawa, de customizer, zonder basis. Alleen het kloppende hart had hij gekregen: het prototype van een nieuw type boxermotor. De opdracht was om voor dit motorblok een unieke motorfiets te bouwen.
Yuichi Yoshizawa
Custom Works ZON
Sterke aanwezigheid, grote uitdaging.
Toen het motorblok aankwam bij Custom Works ZON (www.cw-zon.com), was Yuichi verrast. De Japanse customizer had er helemaal geen rekening mee gehouden dat de boxermotor zo dominant was. Zowel de geometrie aan de buitenkant als de zichtbare elementen herinneren aan de boxermotoren die tot eind jaren zestig bij BMW Motorrad werden gebouwd. De verchroomde buizen beschermen de stoterstangen die boven de cilinders langs lopen. Aangezien de tegenoverliggende en uitstekende cilinders karakteristiek zijn voor de boxermotor, was het design van frame en plaatwerk een bijzondere opdracht voor hem. Hij nam de uitdaging aan en ging bij zichzelf te rade. Yuichi stelde zich voor hoe het is om met deze motor vol gas te geven. Toen kwam hij op het idee om een Land Speed Racer te maken.
Een verrassende start.
Er brak een drukke fase aan voor de customizer en zijn collega Yoshikazu Ueda – van begin augustus tot eind november stonden ze in de werkplaats aan een motorfiets te sleutelen die nog nooit heeft bestaan. Alleen al de gedachte aan dit project vervult hen met trots. „Wij kregen de motor al vóór alle anderen op de wereld. Wij mochten een nieuwe custom motorfiets ontwikkelen die met dit motorblok wordt aangedreven. Daar gaan we iedereen mee verrassen, het is een fantastisch gevoel“, vertelt Yuichi. Slechts enkele dagen later eind december zag de nieuwe motorfiets het levenslicht op de Yokohama Hot Rod Custom Show in Japan. Zo’n uitdagend project, zo’n unieke motor moet een markante naam hebben: 'Departed' – op weg naar een nieuwe, positieve toekomst. „Voor mij voelt het alsof je je op een nieuwe reis begeeft“, zegt Yuichi.
Uniek Japans vakmanschap.
Uniek Japans vakmanschap.
De stijl van ZON is onmiskenbaar: klassieke vormgeving, moderne productietechnieken en allerlei staaltjes van puur vakmanschap tot in het detail – en alles van eersteklas Japanse kwaliteit. Het zeer lage silhouet van de motorfiets herinnert aan de motoren van Ernst Hennes waarmee hij in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw verschillende snelheidsrecords behaalde. Vooral de lijn van het begin van de tank tot het einde van het zadel vindt de customizer bijzonder geslaagd. De grote wielen – 21 inch voor en 26 inch achter – zijn van gefreesd aluminium en hebben betrekkelijk smalle banden. De achterbrug en de trapezium voorvork zijn eveneens uit een stuk gefreesd en met een verborgen vering aan het buizenframe bevestigd. Het motorblok hangt in een hoogwaardige frameconstructie. De hierin aangebrachte tank, de buddyseat en de frontpanelen van plaatmateriaal zijn met de hand bewerkt.
Details van de motor
Custom Works ZON
Vorkdrager Custom Works ZON, demping van Manitou, voorrem van Kustom Tech, voorvelg (2.15 x 21 inch) van Satsuma Cycle Works (design van Custom Works ZON)
Achterbrug van Custom Works ZON, vering van ZF Sachs, achterrem van Kustom Tech, achtervelg (3.5 x 26 inch) van Satsuma Cycle Works (design van Custom Works ZON)
Handgemaakt door Custom Works ZON, per cilinder een korte uitlaatpijp (niet met elkaar verbonden)
Tank en buddyseat afdekking Custom Works ZON, buddyseat van Kuureiyonsoku
Konan Bankin, belijning van Mr. G
Ontsteking van Silent Hektik, carburateur van Dellorto (PHM 40)
De speeltuin van gisteren en vandaag
Yuichi Yoshizawa was als kind al gek op motorfietsen: „Ik ging als kleine jongen altijd al naar de motorwinkels in de buurt. Dat was mijn speeltuin“, vertelt hij. Na de middelbare school had Yuichi verschillende baantjes, maar hij bleef ontevreden. „Stukje bij beetje groeide het idee dat ik iets wilde doen wat mij echt beviel. Toen ben ik samen met Ueda, een klasgenoot op de middelbare school, een eigen bedrijf begonnen.“
Vanuit elk perspectief bekeken.
Beide mannen bekijken een motor eerst heel lang en grondig van alle kanten, voordat ze aan de slag gaan en de motor een uniek uiterlijk geven. De ombouw begint in het hoofd. Eerst bepalen de customizers hoe groot de wielen moeten zijn. „Dat is heel belangrijk voor het fundamentele karakter van de motor“, legt Yuichi uit. Daarna komt het frame en tot slot de buitenkant met alle wezenlijke onderdelen van het plaatwerk. Een enorm voordeel van Custom Works ZON is dat het team zelf het ontwerp en bijna alle onderdelen maakt. „Het belangrijkste is dat alle onderdelen perfect moeten passen en werken. Onze motorfietsen onderscheiden zich door een hoogwaardig design en voortreffelijke (af)werking.“ Deze grondregel geldt uiteraard ook voor 'Departed' – ook al is het anders gelopen. Ervoor, erna: de verbazing is groot.
Disclaimer
De afgebeelde motorfiets kan aangepast en uitgerust zijn met accessoires van derden en / of eigen onderdelen die niet door BMW Motorrad zijn vervaardigd, gedistribueerd of getest. BMW Motorrad aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de wijzigingen (inclusief de installatie, kenmerken en gebruik van de afgebeelde accessoires). LET OP: modificatie van productievoertuigen (inclusief de installatie en het gebruik van onderdelen van derden en eigen onderdelen) kunnen de rijeigenschappen nadelig beïnvloeden. Het berijden van onze motorfietsen in aangepaste staat is op eigen risico.