Hartstocht over de hele linie

De R 18 Spirit of Passion van Kingston Custom

"Dat wordt echt geen vette PR-bike. Maar eentje met karakter. Spirit, zo te zeggen." In maar één zin maakt Dirk Oehlerking duidelijk waar hij voor staat – en zijn modificatie van de R 18. De machines van Kingston Custom hebben altijd sterallure. Ze hebben namen als White Phantom of Good Ghost. Niet alleen daarom boezemen ze ontzag in en zorgen voor kippenvel bij liefhebbers. Ook Dirk zelf raakt alleen al bij de gedachte aan zijn projecten steeds weer in de ban van pure passie. Maar bij het "megaproject" R 18 was er nog een bijkomstigheid: de nog nooit zo gevoelde verantwoordelijkheid.

Korte beschrijving

Bike

Spirit of Passion

Fabrikant

Kingston Custom

Customizer

Dirk Oehlerking

Basis

R 18

Bouw/ombouw

2020/2020

Categorie

Artistieke motorfiets. BMW Kingston Air Stream Roadster limited edition.

De innerlijke waarden moeten stralen

Al snel wordt duidelijk wat Dirk bedoelt met deze verantwoordelijkheid: eerst demonteerde hij zijn R 18 in alle losse delen. Alleen op die manier kon hij de ziel blootleggen en voelen wat de makers van de R 18 beoogden. Zijn eerste indruk werd snel bevestigd: "Een te gekke motor, absoluut perfect, alles past tot in de puntjes." Met elke losgedraaide schroef werd zijn respect groter. Wat moest hij eigenlijk nog toevoegen aan deze machine? De kwaliteit van de materialen en het samenhangende totaalconcept fascineerden Dirk telkens opnieuw. Zijn respect voor de R 18 en zijn bouwers brengt hij vol bewondering onder woorden: hij lag in alle losse onderdelen voor hem "Zo weinig onderdelen en zo veel motorfiets."

+ Lees verder

Ik ga met mijn motoren slapen.

 “

Dirk Oehlerking

Kingston Custom

Aan het begin van het project schoten er honderden gedachtes door Dirks hoofd. Maar hij wist dat het punt zou komen waarop hij "zich zou terugvinden in de motor en hij met volle inzet en passie een topresultaat zou behalen." Tot in zijn dromen was zijn R 18 van de partij. En hij zette alles op alles om het geen droom te laten blijven. Het doel: absoluut Kingston Custom, compleet geschikt voor dagelijks gebruik. Hij stond vaak midden in de nacht op, greep naar de pen en tekende constructies. Daarbij kwam zijn niet aflatende geloof in zijn eigen methode en ervaring, omdat " een customizer niet ouder wordt, alleen maar beter."

Uiteindelijk kreeg de machine vorm in zijn hoofd. Wat niet uitsluit dat er tot aan het eind werk aan de winkel bleef.

Maar zoals Dirk zo mooi zegt: "Het is een hoop werk, maar eigenlijk geen stress."

+ Lees verder

Details van de motorfiets

Frame

Het frame en de voorwiel- en achterwielgeleider bleven onveranderd.

Lak

Duidelijk: "Eerst de lijnvoering, dan pas de lak." Bij de Spirit of Passion legt de lak de nadruk op het lijnenspel. Maar blijft toch heel dichtbij het origineel: heel klassiek, zwart met witte dubbele lijnen – zoals de onveranderde tank voorschrijft.

Stuur

"Een stuur is eigenlijk gewoon een verbogen buis." Zo'n zin laat meteen vermoeden hoeveel werk er in de complete eigen productie steekt.

Spatbord achter

Onmiskenbaar Kingston Custom: het spatbord omsluit het achterwiel maar liefst 310 graden. Het ontwerp en de lak bepalen het homogene totaalbeeld van de Spirit of Passion.

Knipperlichten, koplampen

De micro-knipperlichten van Kellermann zijn niet groter dan de nagel van een duim en passen perfect bij het lijnenspel van de fiets. De koplamp is niet gemonteerd, maar diep ingebed in het plaatwerk.

Achterlamp

Klassiek en rond is het kleine achterlicht aangebracht in de extravagante vin. En vormt zo de stijlvolle afsluiting van de Spirit of Passion.

Afblijven, alleen handen aan het stuur

Dirk vindt veel van de R 18 zo overtuigend en volwassen dat het " zonde zou zijn geweest om daar met de vingers aan te zitten." De hele motorfiets minimaliseren en te strippen tot op de Big Boxer alleen was dan ook nooit een optie. Dit totale kunstwerk nog mooier maken en zijn ziel uitdrukking te geven, was het aantrekkelijke van de uitdaging. De inspiratie leverde zijn favoriete decennium: de grille van een BMW Roadster uit de jaren 30 diende als voorbeeld voor de indrukwekkende bekleding. Het met de hand gebouwde onderdeel accentueert de lijnen van de R 18 en lijkt op een afstand van maar 15 cm tot de bodem als gegoten voor de machine. Alsof het nooit anders geweest is. 

+ Lees verder

Met maar 8 mm speling omarmt de bekleding de tank. Het klassieke kleurenschema met de iconografische dubbele lijnvoering loopt dus vrijwel naadloos door op het indrukwekkende, met de hand gemaakte onderdeel. Natuurlijk siert het lakwerk ook het achterspatbord, dat het wiel maar liefst 310 graden omvat en dus perfect het ontwerp van het voorste gedeelte voortzet. Een scharniermechanisme maakt de vervanging van het wiel mogelijk. Nauwkeurig aangebrachte openingen maken de remschijf en de aandrijving zichtbaar. Ook hier zien we wat de ziel van de Spirit of Passion bepaalt: het ontwerp van de R 18 wordt met het grootste respect benaderd en groeit daarbij in hoogst eigen persoon uit tot een waar meesterwerk.

+ Lees verder

Disclaimer

De afgebeelde motorfiets kan aangepast en uitgerust zijn met accessoires van derden en / of eigen onderdelen die niet door BMW Motorrad zijn vervaardigd, gedistribueerd of getest. BMW Motorrad aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de wijzigingen (inclusief de installatie, kenmerken en gebruik van de afgebeelde accessoires). LET OP: modificatie van productievoertuigen (inclusief de installatie en het gebruik van onderdelen van derden en eigen onderdelen) kunnen de rijeigenschappen nadelig beïnvloeden. Het berijden van onze motorfietsen in aangepaste staat is op eigen risico.

Meer over het thema #Soulfuel

spinner