Een bonk kracht en uitstraling
Tanks en tricots, helmen en gereedschap, kalligrafie en fotografie: er liggen overal souvenirs en verbazingwekkende allerhande voorwerpen in de werkplaats, of beter gezegd de wonderlijk geordende chaos, van Shinya Kimura, een van de meest gevraagde en meest interessante customizers ter wereld. Per jaar verlaten niet meer dan twee of drie motorfietsen zijn heilige hallen. Daarbij concentreert hij zich bij het ombouwen altijd op slechts één bike om helemaal in het project op te gaan. De flow, de harmonie en het wabi-sabi van de Japanse esthetiek spelen daarbij een beslissende rol. Het patina en het doorleefde karakter van de meestal oude motorfietsen zijn voor hem even belangrijk als de eigenschappen van de latere bestuurder. Want de bestuurder maakt het plaatje pas helemaal compleet. Des te spannender dus dat Shinya deze keer een gloednieuwe R 18 in zijn werkplaats heeft staan en de bestuurder niemand minder is dan hijzelf.
Mijn aanpak vloeit voort vanuit het doen, vanuit het gevoel. Helemaal zonder schetsen of tekeningen, blauwdrukken of modellen.
“Shinya Kimura
Chabott Engineering
Waar komt dit gevoel waarmee Shinya werkt vandaan? Hij groeide op in de ouderlijke klinknagelfabriek in hartje Tokio met alle zware olie- en koude staalgeur en het constante gehamer van de machines. Dit alles vatte post in zijn onderbewustzijn. De eerste werkplaatsstapjes werden gezet. Zijn vader was ook dichter, zijn moeder kalligrafiekunstenares. Zo lijkt Shinya vanaf de geboorte ook een gevoel voor fijnzinnigheid te hebben meegekregen. Daardoor bestudeert hij bij elke bike die hij verbouwt het erfgoed, de wortels en het karakter nauwkeurig en respecteert hij het in al zijn waardigheid. Bij de R 18 is dit ongetwijfeld nogal wat. Dat onderkende Shinya al snel.
Ook wist hij meteen wat er met de Big Boxer voor hem stond: namelijk gewoon de grootste motor waarmee hij tot nu toe mocht werken. Het aanvankelijke ontzag verdween al na de eerste meters. Het rijgevoel herinnerde Shinya aan de talrijke boxers in zijn carrière, vooral aan de R 69 S. Hij raakte al snel onder de indruk van de eenvoudige bediening en de feedback van de R 18. Maar met de eerste flinke draai vanuit de pols ging voor hem met de tomeloze kracht van de 1.800 cc een volledig nieuwe boxerwereld open. Shinya beleefde zoveel rijplezier dat hij nauwelijks nog van het zadel was te krijgen. Daarbij merkte hij duidelijk: "Het was geen chaotisch onketende power, maar juist uiterst soeverein en elegant. Iets dat alleen BMW maar kan." De naam voor het omgebouwde model was snel gevonden: "The Wal" – de combinatie van pure kracht en dynamische uitstraling.
En zo stond ook al snel vast waar het met de machine heen zou gaan: "The Wal" moest passen bij Shinya en zijn manier van rijden. Daarbij noemde hij zijn maatstaf "Sports Endurancer". Een uitgestrekte dynamische zithouding en enkele bekledingen waren onmisbaar om het ontembare verlangen naar lange afstanden met de Big Boxer te bevredigen. Daarbij werd Shinya van één aspect erg blij: Hij kon de R 18 geheel naar zijn gevoel en eigen inzicht aanpassen, zonder dat het indrukwekkende rijgedrag en rijgevoel van de machine ook maar minimaal anders werden. Zo deed de R 18 zelfs de ongekroonde koning van de wonderbaarlijk geordende chaos verbaasd staan.
Details van de bike
Het frame en de ophangingen zijn die van het origineel. Shinya zag hier geen verbeterpunten voor zijn "Sports Endurancer".
Eerst bewerkt Shinya alle te spuiten delen met de hamer voor een gelijkmatige textuur. Daarna werd de bronskleurige poedercoating aangebracht.
Het zadel ontwierp Shinya zelf. Het werd geproduceerd door BACKDROP Leathers in Japan. Door de diepe kuipzit wordt de bestuurder als het ware compleet één met de machine.
De iconische druppelvorm moest voor een paar druppels meer plaatsmaken: In de uitgestrekte bakvorm bevat de tank nu ongeveer een gallon meer.
Nadat alle carrosseriewerkzaamheden waren voltooid, kwam Shinya na lang nadenken tot de conclusie: De iconografische lijnvoering van de buizen heeft niet meer dan een zwart laklaagje nodig.
Het onderdeel is net als alle andere carrosseriedelen van met de hand gevormd aluminium. Het completeert de harmonische lijnvoering en de flow van de machine en omvat het markante ronde achterlicht.
En hoe geef jij je R 18 vorm?
En hoe geef jij je R 18 vorm?
De opbouw en de iconografie van de R 18 doen het hart van elke customizer sneller kloppen. Maar ook onze configurator zorgt gegarandeerd voor opwinding.
Disclaimer
De afgebeelde motorfiets kan aangepast en uitgerust zijn met accessoires van derden en / of eigen onderdelen die niet door BMW Motorrad zijn vervaardigd, gedistribueerd of getest. BMW Motorrad aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de wijzigingen (inclusief de installatie, kenmerken en gebruik van de afgebeelde accessoires). LET OP: modificatie van productievoertuigen (inclusief de installatie en het gebruik van onderdelen van derden en eigen onderdelen) kunnen de rijeigenschappen nadelig beïnvloeden. Het berijden van onze motorfietsen in aangepaste staat is op eigen risico.