Het grote voordeel van de Multi-Controller tegenover een toename aan knoppen is dat de hand tijdens de bediening aan het stuur blijft. De bediening gaat zowel door een draaibeweging naar boven of beneden als door een kanteling naar links of rechts. In tegenstelling tot een toetsenvlak bedient men de Multi-Controller zonder de weg uit het oog te verliezen. Via de Bluetooth-functie van het audiosysteem is de transmissie van audio-, telefoon- en navigatiesignalen naar de helmluidsprekers van zowel rijder als duopassagier mogelijk. Een ander bijzonder comfort-feature wordt eveneens geregeld met de Multi-Controller: zonder de hand van het stuur te halen kan het geluidsvolume van de helmluidsprekers aangepast worden.

Aanvullend op de bediening van het audiosysteem kunnen met de Multi-Controller ook andere via het TFT-kleurenbeeldscherm weergeven menufuncties worden gekozen. Zo zijn boordcomputer, ESA II, navigatiesysteem en handvat- en buddyseatverwarming te bedienen. Daarnaast kunnen in het instellingenmenu gebruiker- en motorspecifieke instellingen worden opgeslagen. Zo worden hier bijvoorbeeld de taalkeuze en de instelling van de Xenon-verlichting op links- of rechtsrijden vastgelegd. 

De menustructuur werd speciaal ontwikkeld voor de bijzondere eisen die motorrijden stelt en in praktijktests verder geoptimaliseerd. Met het oog op de veiligheid tijdens het rijden werd de menustructuur bijzonder plat gehouden. Hierdoor wordt gecompliceerd zoeken in allerlei submenu’s voorkomen. Verder werden de tijdens het rijden te regelen functies gereduceerd. De rijder heeft de mogelijkheid de voor hem meest belangrijke functies via voorkeurstoetsen te programmeren (bijvoorbeeld het navigatiesysteem) zodat deze steeds direct beschikbaar zijn. Zo wordt het grote aantal toetsen op een zinvolle manier gereduceerd en neemt tegelijkertijd het bedieningsgemak toe. 
+ Lees verder