Race-ABS.
Het BMW Motorrad Race-ABS bepaalt de norm als het gaat om de huidige technologische ABS-ontwikkeling bij motorfietsen. Het is ontwikkeld voor supersportieve toepassingen. Met één druk op de knop kan de rijder verschillende toepassingen en motorkarakteristieken selecteren, evenals aangepaste eigenschappen voor het BMW Motorrad Race-ABS, inclusief nat wegdek ("Rain"), straat ("Sport"), circuit met zeer sportieve banden ("Race") of circuit met slicks ("Slick"). Ze worden gecombineerd met de bijbehorende rijmodi en perfect op elkaar afgestemd voor de hoogste mate van veiligheid.
Het BMW Motorrad Race-ABS is een nieuw ontwikkeld systeem dat opnieuw aanzienlijk lichter is dan de vorige gedeeltelijk geïntegreerde systemen. Met een regelmodule van slechts 1,5 kg en een totaalgewicht van slechts 2,5 kg, biedt het uitstekende voorwaarden voor gebruik in supersportmotoren. Het systeem is niet alleen licht van gewicht, maar maakt vooral indruk met een verbeterde respons.
Een totaal van vier druksensoren die perfect op elkaar zijn afgestemd maken dit mogelijk. In combinatie met een zeer uitgebreide detectie van het loskomen van het achterwiel maakt het systeem het mogelijk om beter te differentiëren
tussen een ongelijk oppervlak en een geblokkeerd achterwiel, dan met het vorige systeem. Bij het bedienen van de voorremhendel wordt de dubbele rem aan het voorwiel geactiveerd, met slechts een geringe remdruk op de achterrem. Bij het bedienen van de voetrem wordt alleen de achterrem geactiveerd. In de rijmodi "Race" en "Slick" grijpt de detectie van het loskomen van het achterwiel niet in als de berijder remt. In de "Slick"-modus kunnen gevorderde rijders driften, zonder dat ze de voordelen van ABS op het voorwiel hoeven te missen.
tussen een ongelijk oppervlak en een geblokkeerd achterwiel, dan met het vorige systeem. Bij het bedienen van de voorremhendel wordt de dubbele rem aan het voorwiel geactiveerd, met slechts een geringe remdruk op de achterrem. Bij het bedienen van de voetrem wordt alleen de achterrem geactiveerd. In de rijmodi "Race" en "Slick" grijpt de detectie van het loskomen van het achterwiel niet in als de berijder remt. In de "Slick"-modus kunnen gevorderde rijders driften, zonder dat ze de voordelen van ABS op het voorwiel hoeven te missen.
Het gebruik van een vierde druksensor in het voorwielcircuit maakt een meer gevoelige regeling van de voorremdruk mogelijk dan met de vorige BMW Integral ABS II, omdat de werkelijke drukwaarden in de besturings- en wielcircuits rechtstreeks met elkaar kunnen worden vergeleken . Dit is ook mogelijk zonder wijzigingen in de gastoevoer, wat resulteert in een optimaal drukpunt en perfecte controle. In speciale omstandigheden kan het BMW Motorrad Race-ABS afzonderlijk worden uitgeschakeld.
Zelfs als het nieuwe systeem - zoals elk ander ABS - de fysieke limieten niet opnieuw kan bepalen, biedt het nieuwe BMW Motorrad Race-ABS waardevolle ondersteuning en heeft het een enorme toegevoegde waarde voor de veiligheid van de rijder.
+ Lees verder