ABS deel-integraal.
De juiste remtechniek is in dubbel opzicht van doorslaggevende betekenis; alleen de betrouwbare techniek van het remsysteem in combinatie met de aangeleerde vaardigheden van de rijder brengt uitkomst in kritieke rijomstandigheden. Omdat zelfs geroutineerde motorrijders in zich plotseling aandienende gevaarsituaties de neiging hebben om het voorwiel onderuit te remmen of het achterwiel te blokkeren, hoort een modern anti-blokkeer-remsysteem (ABS) tot de actieve veiligheidsuitrusting van een hoogwaardige motorfiets. Alle BMW Motorrad modellen zijn daarom standaard uitgerust met ABS.
In de centrale drukregelaar van de integraal-rem is naast de sturingselektronica ook de hydrauliek van de rembekrachtiging en het anti-blokkeer-remsysteem ondergebracht. In totaal drie processoren zorgen voor de hoogstmogelijke veiligheid van het systeem. Twee microprocessoren sturen parallel het regelsysteem aan, een derde bewaakt dit proces. Bij elk startproces voert het systeem een zelftest uit, waarbij de ABS-controlelampjes in het instrumentarium knipperen. Deze doven automatisch zodra de wieltoerentalsensoren een signaal afgeven dat het systeem foutloos werkt.
Voor rijden in het terrein is bij de desbetreffende modellen het BMW Motorrad ABS eenvoudig met een druk op de ABS-knop tijdens de zelftest uit te schakelen.