2-Cilinder boxermotor 1.200 cc.
De karakteristieke 2-cilinder boxermotoren belichamen “de BMW”, zoals we dit basisconcept al ruim 80 jaar kennen: soepel, koppelsterk en robuust. De actuele generatie is nog sterker, lichter, gecultiveerder en zuiniger met brandstof. Met zijn lucht-oliekoeling en vierkleppentechniek komt de nieuwe DOHC 2-cilinder boxermotor qua constructieprincipe overeen met de traditionele BMW Motorrad 2-cilinder – desondanks is het een compleet nieuwe ontwikkeling.
De BMW R nineT Scrambler met de 2-cilinder boxermotor 1.200 cc.
Om te komen tot een constructie die op hogere toerentallen is berekend, beschikt de nieuwe boxermotor over twee bovenliggende, door een ketting aangedreven nokkenassen (DOHC) per cilinder. De klepbediening verloopt via zeer lichte en daarmee toerentalvaste sleeptuimelaars.
Door een radiale configuratie van de vier kleppen kon een zeer compacte verbrandingsruimte worden gerealiseerd. Net als bij het voorgaande model wordt het mengsel ontstoken met behulp van twee bougies. Ook werd de compressieverhouding van 12,0:1 overgenomen. Dankzij een anti-klopregeling kan superbenzine (plus) met RON 95 tot 98 worden getankt. Het vermogen (fabrieksopgave) is gemeten met een brandstofkwaliteit van RON 98.
De horizontale plaatsing van de nokkenassen in rijrichting maakt bij de nieuwe boxermotor twee technische bijzonderheden noodzakelijk: elke nokkenas bedient een in- en een uitlaatklep, en op basis van de radiale klepopstelling zijn de nokken conisch geslepen. De kleptiming, voor zowel inlaat- als uitlaatkleppen, van beide nokkenassen werd met het oog op een bijzonder krachtige vermogensontwikkeling in het lage en middelste toerentalbereik geoptimaliseerd, bij een gelijktijdige toename van de toerengretigheid.
Ten opzichte van de voorganger werd de doorsnede van de klepschotels aan de inlaatkant vergroot van 36 tot 39 mm en aan de uitlaatkant van 31 tot 33 mm. De compensatie van de klepspeling geschiedt met lichte, halfronde shims. Ten gunste van een hogere vrije klepdoorsnede werd de kleplift van respectievelijk in- en uitlaatzijde vergroot van voorheen 10,54 en 9,26 mm tot 10,8 mm. Het resultaat: een soeverein karakter, die op indrukwekkende wijze van onderuit zijn superioriteit toont. Een toonbeeld van uitmuntende dynamiek en fascinerende toerengretigheid.
Een belangrijke doelstelling bij de ontwikkeling van de nieuwe boxermotor was ook het verbeteren van de draaieigenschappen met behulp van een balansas. Om ruimte te besparen loopt deze door de holle ruimte bestemd voor de nokkenasaandrijving. Zo zorgt de balansas voor een optimale draaikarakteristiek en zijdezachte stuwkracht over het gehele toerentalbereik, zonder daarbij afbreuk te doen aan het typische basiskarakter van de 2-cilinder.
Gehandhaafd bleef de boring/slag-verhouding van 101 x 73 mm en daarmee de cilinderinhoud van 1.170 cc. Ook werden de krukas en drijfstangen overgenomen, terwijl de beide zuigers van aluminiumgietwerk nieuw zijn vormgegeven in verband met de gewijzigde verhoudingen van de verbrandingsruimte.
Het gewijzigde inlaatspruitstuk beschikt nu ten opzichte van de voorganger over gaskleppen met een doorsnede van 50 mm in plaats van 47 mm. Verder kent de nieuwe krachtbron ook nieuw vormgegeven inlaatbuizen en een luchtfilterelement met een hogere capaciteit. Voor een stabiele temperatuurbeheersing, zelfs in extreme rijsituaties, zorgt een nieuw ontwikkelde oliekoeler. In het kader van een nog betere instroom en een dynamischer verschijningsbeeld werd de bekleding van de oliekoeler nieuw vormgegeven.
Voor een bijzonder sonore en toch aan de wettelijke regels voldoende boxer-sound zorgt een door een elektrische stelmotor geregelde uitlaatgasklep.
(R Serie + HP Serie)