Geïntegreerde versnellingsbak.
Voor het eerst in de geschiedenis van BMW Motorrad zijn koppeling en versnellingsbak in het boxermotorblok geïntegreerd. En eveneens voor het eerst bij een boxermotor van BMW Motorrad zijn de cilinders niet meer met tapeinden aan het motorblok bevestigd maar erin geïntegreerd. Het tweedelige, verticaal ter hoogte van het het hart van de krukas gedeelde motorblok is gegoten uit een uiterst treksterke aluminiumlegering. De beide carterhelften vormen een geheel met de cilinders en de hoofdlagerkappen. De cilinder met koelwatermantel is als Open Deck constructie uitgevoerd. De wanden van de in het motorblok geïntegreerde cilinders zijn in een LDS-proces gecoat. Bij deze nieuwe oppervlaktebehandeling, die BMW ook al bij automobielmotoren toepast, worden de cilinderwanden via een lichtboog van een wrijvingsarme en slijtvaste ijzer-koolstof legering voorzien.
De assen van de versnellingsbak draaien in rollagers, de tandwielen in naaldlagers. Een schuine vertanding zorgt voor rustige draai-eigenschappen. Het inschakelen van de tandwielen - en daarmee de versnellingen - gaat via een stalen, kogelgelagerde schakelwals. Drie geharde en aan de uiteinden hardverchroomde schakelvorken glijden in de schakelmoffen. Nageslepen schakelklauwen waarborgen een feilloze verbinding van de tandwielparen.
De rechtvertande primaire overbrenging zet het koppel van de krukas op een zelfbekrachtigende natte achtplaats koppeling met anti-hop constructie. Die zorgt er bij omgekeerde belasting voor dat de remmende werking van de motor nog maar in beperkte mate op het achterwiel wordt overgebracht. De diameter van de koppelingsplaten bedraagt 125 mm. Deze zijn om en om met stalen lamellen in het koppelingshuis met een diameter van 147 mm gemonteerd. Vergeleken met een enkelvoudige droge plaat koppeling van 180 mm (zoals de R 1200 GS voorheen had) zijn de voordelen: een gereduceerd traagheidsmoment en een compactere bouwwijze.
De anti-hop functie voorkomt bij krachtig remmen en gelijktijdig terugschakelen, dat het sterk ontlaste achterwiel gaat stempelen. Daardoor blijft de motorfiets ook tijdens krachtig remmen stabiel en goed beheersbaar.