2-cilinder boxermotor van 1.802 cc.
Sinds het begin van onze motorfietsproductie in 1923 hebben wij één concept nooit uit het oog verloren: de boxer. Het stond al altijd voor pure emotie, voor motorrijden in zijn meest oorspronkelijke vorm. Met de tweecilinder boxermotor van 1802 cc zetten wij die gedachte consequent voort, emotioneel en technisch. En met meer cilinderinhoud dan ooit.
Het is op het eerste gezicht duidelijk: de "Big Boxer" grijpt terug op de essentie van beroemde BMW Motorrad klassiekers. Daarbij benadrukt de imposante verschijning dat er nog nooit een BMW boxermotor met zo veel cilinderinhoud is geweest. Ook in technisch opzicht borduurt de "Big Boxer" voort op de traditionele boxermotoren. Het motorvermogen bedraagt 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. Daarbij inspireert deze met 1.802 cc en een maximum koppel van 158 Nm al bij 3.000 t/min en meer dan 150 Nm van 2.000 tot 4.000 t/min. Dat betekent enorme trekkracht en voorbeeldige draai-eigenschappen.
Lucht-/vloeistofkoeling en verticaal gedeeld motorblok.
Lucht-/vloeistofkoeling en verticaal gedeeld motorblok.
De "Big Boxer" is lucht-/vloeistofgekoeld. Het motorblok van aluminium is verticaal gedeeld.
De van edelstaal gesmede krukas heeft, ter voorkoming van ongewenste buigtrillingen, een extra hoofdlager in het midden.
De beide drijfstangen van edelstaal met I-schacht zijn net als de krukas voorzien van glijlagers. De zuigers zijn van gegoten aluminium, de lichtmetalen cilinderwanden hebben een NiCaSil-coating.
Een oliecarter waarborgt de toevoer van smeer- en koelvloeistof.
Klassieke OHV-klepbediening gecombineerd met moderne techniek.
Klassieke OHV-klepbediening gecombineerd met moderne techniek.
De "Big Boxer" is uitgevoerd met vier kleppen per cilinder. Voor de best mogelijke koppelafgifte en optimale verbruiks- en emissiewaarden. Dubbele ontsteking, een moderne verbrandingskamerarchictectuur alsmede inspuiting in de aanzuigbuis en motormanagement BMS-O.
De klepbediening is geïnspireerd op een legendarische constructie van BMW Motorrad: de tweecilinder-boxermotor van de R 5/R 51 van 1936–1941 en de R 51/2 van 1950–1951. Anders dan de andere OHV-constructies van BMW Motorrad is de Big Boxer, net als het historische voorbeeld, uitgevoerd met twee via een busketting door de krukas aangedreven nokkenassen. Voor een stijver kleppenmechanisme met een verbeterde regelprecisie en meer toerentalstabiliteit. Of gewoon: voor meer emotie op de weg.
Gevorkte tuimelaars en handmatig instelbare klepspeling.
Gevorkte tuimelaars en handmatig instelbare klepspeling.
Ook kenmerkend voor een boxer van BMW Motorrad: de beide nokkenassen bedienen voor de in- en uitlaatzijde elk een, aan de bovenkant van de cilinders in een afgedichte stoterpijp beschermde stoterstang. De beide in- en uitlaatkleppen in de cilinderkop worden telkens paarsgewijs via gevorkte tuimelaars bediend.
Het instellen van de klepspeling verloopt daarbij niet via hydro-elementen, maar handmatig met een stelbout en contramoer voor elke klep. Precies zoals het bij de meeste klassieke luchtgekoelde BMW boxers met twee kleppen per cilinder tientallen jaren gebruikelijk was. Op deze wijze zijn de kleppen (met 0,2–0,3 mm speling) ook bij de "Big Boxer" goed te stellen. Zo brengen wij constructiegeschiedenis zichtbaar terug op de weg.
6-versnellingsbak met klauwschakeling en anti-hop koppeling.
Een enkelvoudige droge plaatkoppeling brengt het door de motor gegenereerde koppel over op de versnellingsbak: kenmerkend voor verreweg de meeste van onze boxermotoren. Nieuw is daarentegen de anti-hop functie die verhindert dat het achterwiel bij stevig terugschakelen gaat stuiteren. Voor meer veiligheid en rijcomfort.
De 6-versnellingsbak met klauwschakeling bevindt zich in een apart tweedelig aluminium huis. Het is gebouwd als versnellingsbak met vier assen en schuin vertande versnellingstandwielparen. Als optie is een achteruitversnelling leverbaar. Deze wordt via een extra as door een elektromotor aangedreven en kan handmatig worden ingeschakeld.
Zoals bij alle BMW motorfietsen met boxermotor wordt het koppel van de versnellingsbak via een cardanas of aandrijfas met kruiskoppelingen overgebracht op het achterwiel. Voor de lengtecorrectie zorgt aan de versnellingsbakzijde een tripoïdekoppeling. Bij de Big Boxer zijn, zoals tot en met modeljaar 1955 bij BMW Motorrad gebruikelijk, cardanas en kruiskoppeling glans vernikkeld. Een fascinerend staaltje van klassieke motorfietstechniek Bovendien is de cardanas van voor tot achter zichtbaar – een lust voor het oog.