Duolever.
De BMW Motorrad Duolever voorwielophanging staat garant voor het hoogst haalbare qua rijprecisie en trefzekerheid. Hij combineert een maximum aan veercomfort en fijngevoelige feedback met uitmuntende rechtuitstabiliteit.
De ingenieurs van BMW Motorrad zochten daarbij aansluiting met een gepatenteerde constructie van de Brit Norman Hossak. Deze voorzag al in de jaren tachtig enkele BMW motorfietsen van een voorwielophanging met boven en onder in lengterichting aangebrachte wieldraagarmen.
De Duolever voorwielophanging is kinematisch beschouwd een gewrichtsvierhoek, waarbij twee in lengterichting geplaatste wieldraagarmen van gesmeed staal via rollagers bevestigd zijn aan het frame.
Deze geleiden een optisch op een conventionele voorvork lijkende, extreem torsiestijve wieldrager in coquille-spuitgietwerk. Vering en demping worden verzorgd door een centraal geplaatst veerelement, dat aan de onderzijde van de wieldraagarmen is bevestigd en op het hoofdframe steunt.
Een in het balhoofd en wieldrager gelagerde trapeziumvormig schaargewicht is verbonden met het stuur: deze brengt de stuurbeweging over. Zo werkt de Duolever-constructie in tegenstelling tot de telescoopvork volledig zonder glij- en standbuizen. Tegelijkertijd worden de functies besturing en demping nog consequenter gescheiden dan bij de Telelever. Doordat besturing en vering zijn gescheiden profiteert de rijder van het hoogst mogelijke comfort en wegcontact van een ongekend hoog niveau.
Het voordeel van deze zeer innovatieve voorwielophanging is zijn torsiestijfheid. Terwijl de vorkpoten van een conventionele telescoopvork bij zowel in- als uitveren zowel zijdelings als in de lengte vervormen, kent de BMW Motorrad Duolever voorwielophanging zulke negatieve invloeden niet. De beide wieldraagarmen verwerken de krachten en houden de wieldrager stabiel. Daarmee is iedere vervorming uitgesloten en de voorwielgeleiding blijft zeer nauwkeurig. De stuurbewegingen van de rijder worden overeenkomstig direct omgezet en de feedback van het voorwiel blijft onder alle omstandigheden transparant.
Door een doelbewuste plaatsing van het lager van de in de lengterichting geplaatste wieldraagarm wordt bij remmen bovendien, net zoals bij het Telelever-systeem, langs kinematisch weg het duiken van de vork voorkomen. Terwijl een conventionele telescoopvork bij hard remmen ver inveert of zelfs doorslaat, houdt de Duolever zelfs in deze situatie nog voldoende veerweg over. De rijder kan hierdoor extreem laat en toch stabiel een bocht in remmen.
Het vermijden van reacties van het voorwiel bij het rijden over oneffenheden kan door de Duolever op een vergelijkbare manier als bij de telescoopvork worden omgezet. In combinatie met de geringe onafgeveerde massa en de kleine aanloopkrachten van het systeem reageert deze uiterst gevoelig en comfortabel.
De BMW Motorrad Duolever voorwielophanging verenigt eigenschappen die tot nu toe onverenigbaar leken: een grote spoorstabiliteit bij hoge snelheden, lichtvoetige handling, precies stuurgevoel en een stabiel remgedrag bij elke snelheid.
De ingenieurs van BMW Motorrad zochten daarbij aansluiting met een gepatenteerde constructie van de Brit Norman Hossak. Deze voorzag al in de jaren tachtig enkele BMW motorfietsen van een voorwielophanging met boven en onder in lengterichting aangebrachte wieldraagarmen.
De Duolever voorwielophanging is kinematisch beschouwd een gewrichtsvierhoek, waarbij twee in lengterichting geplaatste wieldraagarmen van gesmeed staal via rollagers bevestigd zijn aan het frame.
Deze geleiden een optisch op een conventionele voorvork lijkende, extreem torsiestijve wieldrager in coquille-spuitgietwerk. Vering en demping worden verzorgd door een centraal geplaatst veerelement, dat aan de onderzijde van de wieldraagarmen is bevestigd en op het hoofdframe steunt.
Een in het balhoofd en wieldrager gelagerde trapeziumvormig schaargewicht is verbonden met het stuur: deze brengt de stuurbeweging over. Zo werkt de Duolever-constructie in tegenstelling tot de telescoopvork volledig zonder glij- en standbuizen. Tegelijkertijd worden de functies besturing en demping nog consequenter gescheiden dan bij de Telelever. Doordat besturing en vering zijn gescheiden profiteert de rijder van het hoogst mogelijke comfort en wegcontact van een ongekend hoog niveau.
Het voordeel van deze zeer innovatieve voorwielophanging is zijn torsiestijfheid. Terwijl de vorkpoten van een conventionele telescoopvork bij zowel in- als uitveren zowel zijdelings als in de lengte vervormen, kent de BMW Motorrad Duolever voorwielophanging zulke negatieve invloeden niet. De beide wieldraagarmen verwerken de krachten en houden de wieldrager stabiel. Daarmee is iedere vervorming uitgesloten en de voorwielgeleiding blijft zeer nauwkeurig. De stuurbewegingen van de rijder worden overeenkomstig direct omgezet en de feedback van het voorwiel blijft onder alle omstandigheden transparant.
Door een doelbewuste plaatsing van het lager van de in de lengterichting geplaatste wieldraagarm wordt bij remmen bovendien, net zoals bij het Telelever-systeem, langs kinematisch weg het duiken van de vork voorkomen. Terwijl een conventionele telescoopvork bij hard remmen ver inveert of zelfs doorslaat, houdt de Duolever zelfs in deze situatie nog voldoende veerweg over. De rijder kan hierdoor extreem laat en toch stabiel een bocht in remmen.
Het vermijden van reacties van het voorwiel bij het rijden over oneffenheden kan door de Duolever op een vergelijkbare manier als bij de telescoopvork worden omgezet. In combinatie met de geringe onafgeveerde massa en de kleine aanloopkrachten van het systeem reageert deze uiterst gevoelig en comfortabel.
De BMW Motorrad Duolever voorwielophanging verenigt eigenschappen die tot nu toe onverenigbaar leken: een grote spoorstabiliteit bij hoge snelheden, lichtvoetige handling, precies stuurgevoel en een stabiel remgedrag bij elke snelheid.
+ Lees verder