Dynamic ESA.
Met het optionele BMW Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) heeft BMW Motorrad een nieuw, semi-actief rijwielgedeelte in het programma, dat de rijder geheel nieuwe mogelijkheden biedt met de hoogste mate van rijveiligheid en performance. Hierbij worden via veerwegsensoren voor en achter alsmede diverse parameters in het bijzonder de loodrechte beweging van de betreffende wielgeleiding in weg en snelheid opgenomen. Het semi-actieve rijwielgedeelte stelt de demping -afhankelijk van de toestand van de weg en de manoeuvres van de rijder - automatisch in op de gemeten rijomstandigheden. BMW Dynamic ESA reageert bijvoorbeeld ook op een ingreep van het ABS, door de demping van de veerbenen voor en achter direct via elektrisch aangestuurde regelkleppen aan te passen. Door het aanmerkelijk verbeterde contact tussen weg en band geeft de BMW R 1200 GS vooral op erg slecht wegdek of in het terrein zijn rijder een tot nog toe niet bereikt veilig rijgevoel.
De instelling van de dempers kan met behulp van de ESA-toets in de linker bedieningseenheid van het stuur in alle modi naar persoonlijke voorkeur van Soft via Normal tot Hard worden geïndividualiseerd. Met dezelfde knop is ook de veervoorspanning in te stellen voor 1 persoon, 1 persoon met bagage of 2 personen.
Als ook de optie rijmodi aanwezig is, zijn de basisinstellingen van BMW Dynamic ESA bovendien gekoppeld aan de rijmodi Rain, Road, Dynamic, Enduro en Enduro Pro. In elke rijmodus krijgt de rijder dan automatisch de aanbevolen demperafstemming.
Bij rijden op nat wegdek en met weinig grip wordt de rijder in de Rain modus geholpen door een bijzonder soepel doseer- en opnamekarakter waarbij hij toch over de volle vermogens- en koppelreserves beschikt. Voor de hoogst mogelijke veiligheid bij accelereren is het ASC op relatief vroegtijdig ingrijpen ingesteld. Het ABS is afgesteld op weggebruik.
In de Road modus is Dynamic ESA iets minder soepel afgestemd. Het ASC zorgt voor optimale tractie op droog wegdek en het ABS is hier ook weer op weggebruik afgesteld.
In de Dynamic modus is het regelkarakter van het ASC voor deze rijstijl verder aangescherpt. Het maakt voor geoefende rijders beheerste drifts mogelijk. Het ABS is afgesteld op weggebruik en de motor reageert directer op de bewegingen van het gashendel. Als ook de optie ESA is gekozen wordt meteen een sportievere demperafstemming ingesteld.
De Enduromodus met zijn op uitstekende tractie afgestemde demping is bedoeld voor offroad rijden.
In deze modus staat het ASC meer slip van het achterwiel toe, waardoor op onverhard beheerste drifts mogelijk zijn. Het optionele Dynamic ESA is afgestemd op meer tractie. Het ABS is ingesteld voor rijden met wegbanden op rulle ondergrond als grind en dergelijke en maakt een hogere mate van slip mogelijk. Het (deel-integraal) ABS werkt hier net als op de weg, zodat bij bediening van de voorrem een deel van de remkracht op het achterwiel wordt gezet. Daarbij is de regelstrategie dat blokkeren van de wielen wordt verhinderd en daarbij toch een goede vertraging wordt bereikt.
Voor ervaren endurorijders biedt BMW Motorrad in combinatie met een extra codeerstekker de Enduro Pro modus. Deze rijmodus met een spontane opnamekarakteristiek van de motor is ingesteld op rijden met noppenbanden. Tegelijkertijd is bij het bedienen van de voetrem de ABS functie voor het achterwiel uitgeschakeld. Het optionele Dynamic ESA is op tractie met optimaal doordraaigedrag afgestemd. Het ASC is op professioneel endurorijden afgestemd en laat merkbaar meer wielslip toe.
In alle modi kunnen ABS en ASC door de rijder worden uitgeschakeld. Met ingestoken codeerstekker blijven deze systemen ook na het uitschakelen van de ontsteking bij de volgende start uitgeschakeld.