Telelever.
Met de gepatenteerde Telelever voorwielophanging zet BMW nieuwe stappen op het gebied van rijwielgedeelte-techniek. Dit systeem scheidt de functies sturen en dempen/veren op eenvoudige en effectieve wijze en verbetert zo het rijcomfort aanzienlijk. Het sturen wordt, net zoals bij de telescoopvork, door de eigenlijke vork zelf overgenomen, die uit twee dragers met een veerpoot en een onderpoot bestaat. Deze constructie met de grootstmogelijke overlap garandeert een hoge stabiliteit.
Een in de lengte geplaatste geleide-arm, die aan de voorzijde van het frame bevestigd is, ondersteunt de vork en het wiel. Vering en demping worden verzorgd door een centraal geplaatst veerelement. Anders dan bij een conventionele telescoopvork hoeft de vork van het Telelever-systeem bij remmen en rijden over oneffenheden slechts geringe krachten op te vangen; veerpoot en onderpoot kunnen zich zo niet vastklemmen.
Andere voordelen van deze constructie, met een ten opzichte van een conventionele telescoopvork geringe diameter van de Telelever-onderpoot, zijn het gewichtsvoordeel en het uitgesproken fijngevoelige aanspreken. Bovendien zorgen zowel het geringe onafgeveerde gewicht als de reactiesnelheid voor een uitstekend wegcontact, ongeacht de ondergrond.
Het Telelever-systeem biedt de mogelijkheid de geometrie zo aan te passen dat de vorkpoten en daarmee de hele voorzijde bij hard remmen slechts gering duiken. Daardoor krijgt de rijder betere feedback van het voorwiel. Een ander voordeel van het Telelever-systeem: de elektronische regeling van het anti-blokkeer-remsysteem (ABS) kon fijngevoeliger worden uitgevoerd. Want ondanks de pulserende remkrachten treedt geen duikeffect op. Bij elkaar genomen draagt het Telelever-systeem bij aan meer rijcomfort, voldoet tegelijkertijd aan de sportieve wensen van de rijder en verbetert de veiligheid onder kritieke rijomstandigheden.
Andere voordelen van deze constructie, met een ten opzichte van een conventionele telescoopvork geringe diameter van de Telelever-onderpoot, zijn het gewichtsvoordeel en het uitgesproken fijngevoelige aanspreken. Bovendien zorgen zowel het geringe onafgeveerde gewicht als de reactiesnelheid voor een uitstekend wegcontact, ongeacht de ondergrond.
Het Telelever-systeem biedt de mogelijkheid de geometrie zo aan te passen dat de vorkpoten en daarmee de hele voorzijde bij hard remmen slechts gering duiken. Daardoor krijgt de rijder betere feedback van het voorwiel. Een ander voordeel van het Telelever-systeem: de elektronische regeling van het anti-blokkeer-remsysteem (ABS) kon fijngevoeliger worden uitgevoerd. Want ondanks de pulserende remkrachten treedt geen duikeffect op. Bij elkaar genomen draagt het Telelever-systeem bij aan meer rijcomfort, voldoet tegelijkertijd aan de sportieve wensen van de rijder en verbetert de veiligheid onder kritieke rijomstandigheden.
+ Lees verder