Veersystemen op motorfietsen hebben in essentie twee taken: ze moeten zeer fijngevoelig reageren op oneffenheden in de weg en tegelijkertijd stoten op het rijwielgedeelte voorkomen. Dit is zeker van toepassing rond de “nultoestand” waarbij de motorfiets uitsluitend belast wordt met rijder en bepakking. Hierdoor wordt al circa een derde van de totale veerweg gebruikt. Daarentegen moeten vering en demping bij snel accelereren harder reageren, net zoals bij het rijden over golvend of oneffen wegdek.

Wanneer hierdoor de veerweg al grotendeels is gebruikt, moet het doorslaan van het veerelement worden voorkomen. Men spreekt hierbij van een progressieve veer- en dempingskarakteristiek. BMW motorfietsen met WAD-veerelement houden hier rekening mee door gebruik te maken van progressief gewikkelde veren en een schuin geplaatst veerelement op de Paralever. De veervoorspanning is via een draaiknop eenvoudig handmatig aan te passen aan het gewicht van de rijder, al dan niet in combinatie met een passagier en bepakking. Deze is via een hydraulisch systeem traploos instelbaar.

Het WAD-veerelement beschikt bovendien over een dempingsysteem, waarvan de ingaande demping, dus bij het inveren, toeneemt naarmate de veer verder inveert. Bovendien kunnen dempingsverloop en slag, maar ook de ingaande veerweg, exact aan het desbetreffende model en het beoogde gebruik worden aangepast. De vergroting van de ingaande veerweg is constructief mogelijk tot meer dan 100 %; de uitgaande veerweg, dus de uitveerkarakteristiek, kan met circa 50 % worden verhoogd. Dit gepatenteerde BMW Motorrad dempingssysteem onderscheidt zich door zijn werking duidelijk van de reeds bekende systemen.

Parallel aan de hoofdzuiger van het veersysteem functioneert een hulpzuiger aan de binnenzijde van de hol geboorde zuigerstang, wat een aanvullend dempingssysteem vormt. Zowel het WAD-veerelement alsook het veerelement zonder ondergrondafhankelijke demping stellen de rijder in staat, de ingaande demping op zijn rijstijl en het gebruik op de weg of in het terrein aan te passen. 
+ Lees verder